fot. R.Sobkowicz/Nasz Dziennik

PKN Orlen i Litewskie Koleje rozszerzają współpracę

Prezesi PKN Orlen i Litewskich Kolei podpisali dziś porozumienie w sprawie rozszerzenia współpracy między spółkami.  Płocki koncern dzięki umowie chce zwiększyć transport diesla z rafinerii w Możejkach o kilkaset tysięcy ton rocznie.

Podpisanie porozumienia zbiegło się w czasie z zainaugurowaniem odbudowy 19-kilometrowego odcinka torów z Możejek do łotewskiego Renge.

Litewska rafineria ma odzyskać najkrótszą drogę dostaw na Łotwę i do Estonii, gdzie lokowane jest do 20 proc. produkcji rafinerii w Możejkach.

Zgodnie z umową odbudowa torów powinna się zakończyć pod koniec 2019 r., wtedy też powinny nastąpić pierwsze przewozy na odbudowanej trasie” – powiedział prezes Daniel Obajtek.  A to oznacza skrócenie czasu dostaw i obniżkę kosztów.

– Dziś następuje nie tylko odbudowa torów do Renge, ale również podpisaliśmy aneks, który pozwala, byśmy mogli bardziej wykorzystać Orlen Litwy dla naszej gospodarki. Uruchamiamy dodatkowy trans paliwa, naszych wyrobów w kierunku granicy polskiej, co również jest z korzyścią dla gospodarki polskiej – ale również z korzyścią dla kolei litewskich. To wszystko powoduje, że nasze relacje są coraz lepsze. Relacje biznesowe, które przekładają się również na dalsze plany, związane z planami inwestycyjnymi – podkreślił.

Obecnie sprowadzamy z Możejek do Polski 600 tysięcy ton diesla rocznie. Docelowo, dzięki umowie z kolejami litewskimi Orlen chce zwiększyć dostawy o kilkaset tysięcy ton” – powiedział prezes Daniel Obajtek.

Popyt w Polsce rośnie i spodziewamy się, że będzie nadal rósł w kolejnych latach, m.in. dzięki ograniczaniu szarej strefy – dodał.

RIRM

drukuj