Fot. Materiały prasowe

Nieszpory polskie na festiwalu „Pieśń naszych korzeni”

Nieszpory polskie tradycyjne z psałterza Franciszka Karpińskiego zabrzmią dziś wieczorem w kościele św. Mikołaja w Jarosławiu (Podkarpackie) w ramach XXI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń naszych korzeni”.

Przed festiwalową publicznością wystąpi śpiewak Adam Strug wraz z założonym przez siebie zespołem Monodia Polska. Artyści wykonają psalmy, jakie wykonywano w czasie nieszporów w kościele Matki Boskiej Bolesnej w Łomży – kościele dzieciństwa Struga. Będą to m.in. psalmy o Najświętszej Maryi Pannie, hymny, w tym „Magnifikat”, akt uwielbienia.

Środowy koncert będzie już czwartym tegorocznego festiwalu, którego motywem przewodnim są psalmy. Ich różne muzyczne opracowania to temat siedmiu spośród ośmiu festiwalowych koncertów; wśród nich znajdą się np. opracowania psalmów w języku litewskim i ukraińskim czy psalmy hebrajskie.

Psalmy znalazły się też w programie koncertu inauguracyjnego. Były to XVI-wieczne „Melodie na Psałterz Polski” Mikołaja Gomółki skomponowane do tłumaczeń psalmów biblijnych Jana Kochanowskiego. Festiwalowej publiczności w niedzielny wieczór zaprezentował je zespół Bornus Consort. Natomiast we wtorek festiwalowa publiczność mogła wysłuchać psalmów tureckich Wojciecha Bobowskiego (Ali Ufki) i Psałterza Genewskiego w wykonaniu niemieckiego zespołu Ensemble Sarband z gościnnym udziałem muzyków tureckich.

Podczas festiwalu, który potrwa do niedzieli, zabrzmi muzyka europejska i orientalna sprzed kilkuset lat. Wśród około stu artystów, którzy biorą udział w tegorocznym festiwalu, znalazł się m.in. wybitny francuski muzyk i śpiewak, badacz muzyki dawnej Marcel Peres i polski zespół Ars Cantus.

Odbywają także – będące stałym punktem imprezy – warsztaty Chóru Festiwalowego z udziałem publiczności. W tym roku zajęcia prowadzi Marcel Peres.

Uczestnicy przygotowują fragmenty monumentalnego dzieła Claudia Monteverdiego z 1610 roku, „Vespro della Beata Vergine”. Zostanie ono wykonane podczas sobotniego koncertu finałowego, w którym amatorski Chór Festiwalowy towarzyszyć będzie profesjonalnym muzykom: Barokowej Orkiestrze Wyszehradzkiej, grupie Sonatores Pannoniae i zespołowi Contrasto Armonico. 

Na zakończenie imprezy, w niedzielę rano, drugi Chór Festiwalowy, złożony także z festiwalowej publiczności, zaśpiewa XVIII-wieczną mszę z rękopisów sanktuarium maryjnego w Gidlach.

Podczas festiwalu odbywają się też warsztaty chorału gregoriańskiego, seminaria oraz tańce przy muzyce tradycyjnej w Klubie Festiwalowym.

Festiwalowe koncerty tradycyjnie odbywają się w jarosławskich świątyniach; w tym roku tylko obrządku łacińskiego.

Jarosławski Festiwal Muzyki Dawnej odbywa się od 1993 roku. Jest jednym z nielicznych tego typu imprez w Europie. Odbywa się zawsze w ostatni pełny tydzień sierpnia. Specjalnie opracowane programy koncertowe wykonywane są w zabytkowych kościołach Jarosławia, które – jak podkreślają organizatorzy – są świadectwem dawnego splendoru i historycznej wagi miasta, jak również jego wieloetniczności, różnorodności wyznań i obrządków. Natomiast sam festiwal nawiązuje do tradycji XVI i XVII-wiecznych jarmarków kupieckich i wielokulturowości miasta.

PAP/RIRM

drukuj