fot. PAP/EPA

Na morsko-lądowych granicach UE stosowane będą innowacyjne urządzenia do inspekcji ładunków

Wkrótce na morsko-lądowych granicach Unii Europejskiej stosowane będą nowe innowacyjne urządzenia służące do inspekcji ładunków. Testy trzech takich urządzeń prowadzone są obecnie w terminalu kontenerowym DCT w Gdańsku.

Odbywa się to w ramach unijnego projektu C-Bord mającego na celu budowę nowoczesnych narzędzi do inspekcji dużych ładunków na przejściach granicznych. W przedsięwzięcie angażuje się 18 państw.

Obok Narodowego Centrum Badań Jądrowych z Polski w projekcie uczestniczy Izba Administracji Skarbowej w Gdańsku. Jej rolą było opracowanie dokumentacji z wymaganiami, jakie muszą spełniać nowe technologie, by mogły ulepszyć kontrolę na granicy.

Jak mówi podkom. Aleksandra Dołębska z gdańskiej Izby Administracji Skarbowej nasze służby odpowiadają też za przetestowanie tych urządzeń w warunkach morskiego przejścia granicznego.

– W chwili obecnej w warunkach polowych na terenie terminala kontenerowego w Gdańsku testujemy trzy technologie C-Bord. Jest to nowoczesny skaner RTG, bramka radiometryczna oraz sniffer tzw. sztuczny pies. W trakcie testów przygotowujemy kontenery tzw. mockupy, do których chowamy najczęściej przemycane towary – powiedziała podkom. Aleksandra Dołębska.

Dzięki testowanym technologiom możliwe będzie wykrywanie nie tylko przemycanych papierosów czy narkotyków, ale również ujawnianie obecności materiałów wybuchowych, radioaktywnych czy istot żywych.

Projekt C-Bord jest prowadzony w UE od 1 czerwca 2015 r. Potrwa do listopada bieżącego roku. Jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa, wykrywalności przemycanych towarów i usprawnienie kontroli celno-skarbowej.

RIRM

drukuj