Msza Święta na wakacjach

Pamiętaj, aby dzień święty święcić – mówi trzecie przykazanie Boże. Wakacje to czas odpoczynku, ale nie od Pana Boga. Jednak wielu Polaków nie uczestniczy w niedzielę w Eucharystii. Dzieje się tak zwłaszcza w czasie zagranicznych wojaży. Tymczasem opuszczenie niedzielnej Mszy Świętej – bez specjalnego powodu – jest grzechem ciężkim.

Ksiądz Tadeusz Biały, duszpasterz młodzieży z Przemyśla, podkreśla, że kiedy planujemy wakacyjny wypoczynek, powinniśmy zadbać o niedzielną Eucharystię. – Tylko taki odpoczynek, kiedy będziemy w zgodzie z własnym sumieniem, pozwoli nam duchowo, psychicznie i fizycznie odpocząć – zaznacza. Kapłan podkreśla, że katolik ma wewnętrznie umotywowany obowiązek uczestnictwa w niedzielnej Liturgii. – W Polsce Kościół wychodzi ludziom naprzeciw i Msze Święte odprawiane są w różnych miejscach i o różnym czasie. Prawie wszędzie w kościołach już w sobotę wieczorem odprawiana jest niedzielna Eucharystia i kiedy wiemy, że nie damy rady być w kościele w niedzielę, możemy uczestniczyć we Mszy Świętej dzień wcześniej – akcentuje kapłan.

Większy problem pojawia się, kiedy ktoś zaplanuje wypoczynek w krajach islamskich czy prawosławnych: Tunezji, Egipcie czy nawet Grecji. – W ubiegłym roku byliśmy na wakacjach w Grecji. Przeczytaliśmy w internecie, że jest tam kościół. Niestety, na miejscu okazało się, że prawosławny. Ponieważ nie mieliśmy innej możliwości, uczestniczyliśmy w tamtejszej liturgii, a potem całą rodziną odmówiliśmy Różaniec i czytaliśmy Pismo Święte. W taki sposób uczciliśmy niedzielę. W tym roku już wcześniej w Polsce znaleźliśmy w Salonikach kościół katolicki i choć dzieliło nas od niego blisko sto kilometrów, pojechaliśmy w niedzielę na Mszę Świętą. To pozwoliło nam dobrze przeżyć ten dzień. W drodze powrotnej z wakacji, która także wypadła w niedzielę, zatrzymaliśmy się w Segedynie na Węgrzech i tam w katedrze uczestniczyliśmy w Eucharystii – opowiada pan Michał z Krakowa.
Ksiądz Biały wyjaśnia, że kiedy naprawdę pojawia się problem z uczestnictwem w niedzielnej Eucharystii, można skorzystać z nowoczesnych środków przekazu i dzięki internetowi włączyć się duchowo we Mszę św., czy to słuchając radia, czy oglądając telewizję. – To na pewno zadośćuczyni obowiązkowi uczestnictwa w Eucharystii – podkreśla.
W internecie można też znaleźć informacje, gdzie w danym kraju odprawiana jest Msza Święta. Specjalna strona www.analizy.biz/mszenawakacjach/index.htm pomaga znaleźć Mszę św. w kilku krajach niekatolickich, często odwiedzanych w czasie wakacji przez polskich turystów. Jej autor zgromadził dane na temat niedzielnych nabożeństw w Turcji, Tunezji i Bułgarii oraz umieścił linki do innych stron ułatwiających m.in. uczestnictwo w Liturgii w obcym języku.
Jak wyjaśnia Marek Piotrowski, twórca strony, impulsem do tego przedsięwzięcia było osobiste doświadczenie wakacyjne. Podkreśla, że polscy turyści często sądzą, że znalezienie kościoła katolickiego za granicą jest niemożliwe. – W Turcji bardzo ucieszył się z takiej informacji przebywający tam od kilku lat polski hotelowy rezydent. Zauważyłem też, że czasami wierni mają opory z zapytaniem rezydenta o takie rzeczy przy innych, ale jak już zapytają, to bardzo chętnie, wręcz entuzjastycznie z tego korzystają – wyjaśnia.
Informacje o Mszach Świętych w Polsce i za granicą można znaleźć także na stronie www.msze.opoka.org.pl. Czasem zdarzają się jednak sytuacje, że naprawdę nie udaje się komuś uczestniczyć we Mszy Świętej. Ksiądz Biały opowiada przypadek rodziny, która przebywając za granicą, bardzo chciała być na niedzielnej Eucharystii, ale kościół, do którego dotarli, był zamknięty z powodu braku kapłanów w tym kraju. – Ta rodzina miała ze sobą modlitewniki, w których znajdował się tekst Mszy Świętej. Trwali przy tej świątyni i modlili się tekstami wypowiadanymi w czasie Eucharystii. Trudno w tym przypadku mówić, że byli winni swojej nieobecności na Mszy Świętej – mówi ks. Biały.
Obecnie w wielu księgarniach katolickich można zaopatrzyć się w publikacje, w których znajdziemy teksty mszalne na każdą niedzielę. Na pewno pomogą one lepiej przeżyć Eucharystię sprawowaną w obcym języku.

Małgorzata Pabis

drukuj

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie