fot. PAP/Tytus Żmijewski

Min. A. Adamczyk: Budowa nowego mostu przez Wisłę w Bydgoszczy-Fordonie jest niezbędna

Budowa nowego mostu przez Wisłę w Bydgoszczy-Fordonie jest niezbędna, aby zrealizować dobrą sieć w komunikacji samochodowej w rejonie Bydgoszczy – powiedział minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk, w Bydgoszczy.

Kolejowo-drogowy Most im. Rudolfa Modrzejewskiego, przez który przebiega droga krajowa nr 80 Bydgoszcz-Toruń i linia kolejowa nr 2009 Bydgoszcz-Chełmża-Kowalewo Pomorskie, powstał w końcu XIX wieku, a po zniszczeniach wojennych został odbudowany w 1956 roku. Od 1973 r. znajduje się w granicach Bydgoszczy, po przyłączeniu do miasta pobliskiego Fordonu. Według oceny Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad most wymaga gruntownego remontu lub budowy nowej przeprawy.

Minister Andrzej Adamczyk na konferencji przy moście fordońskim zaznaczył, że most od lat koncentruje uwagę mieszkańców Bydgoszczy i regionu, a także polityków z regionu, który podjęli starania o rozwiązanie problemu.

„Jestem przekonany, że powstanie nowy most i będzie to spełnienie oczekiwań, które związane są z tą przeprawą od kilkudziesięciu lat. Z ekonomicznego, a zwłaszcza inżynierskiego punktu widzenia, ta inwestycja jest niezbędna, aby zrealizować dobrą sieć w komunikacji samochodowej w rejonie Bydgoszczy” – podkreślił minister Andrzej Adamczyk.

Minister zaznaczył, że kolejnym nierozwiązanym problemem jest przeprawa przez Wisłę w Solcu Kujawskim, pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem.

„Z przykrością stwierdzam, że problem byłby rozwiązany, gdyby marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, gdy przygotowaliśmy program „Mosty dla regionów”, zechciał uczestniczyć w tym programie. Nie jestem w stanie pojąć i zrozumieć dlaczego w tak ważnej sprawie marszałek nie wystąpił z wnioskiem o realizację tego projektu. Przeprawa promowa musi zostać zastąpiona trwałym mostem” – powiedział Andrzej Adamczyk.

Szef resortu infrastruktury zauważył, że w tym przypadku potrzebne jest zaangażowanie samorządu województwa, gdyż most miałby powstać w ciągu drogi wojewódzkiej.

„Postaramy się zmienić na tyle ustawę o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, aby ponownie uruchomić komponent, podobny do projektu „Mosty dla regionów”, aby można wesprzeć samorząd województwa kujawsko-pomorskiego w realizacji tej inwestycji. Jestem głęboko przekonany, że tym razem marszałek województwa nie będzie zwracał uwagi, że to PiS kontynuuje rządy, ale kiedy będzie taka możliwość, kiedy pojawi się taki program, samorząd województwa będzie aplikował do tego programu. Uważam, że po raz kolejny taka okazja nie może nie zostać wykorzystana” – oznajmił Andrzej  Adamczyk.

Odnosząc się do deklaracji ministra Andrzeja Adamczyka w sprawie budowy nowego mostu, minister, członek Rady Ministrów, Łukasz Schreiber, zauważył, że są inwestycje szalenie ważne dla miasta i regionu.

„Dodatkowy most nie tylko udrożni ruch, ale pozwoli, żebyśmy nie stanęli przez problem, kiedy most nie będzie mógł funkcjonować, a to oznaczałoby tragedię dla setek tysięcy mieszkańców naszego regionu” – podkreślił Łukasz Schreiber.

Członek Rady Ministrów  akcentował, że w przypadku mostu w Solcu Kujawskim marszałek zdecydował się na przeprawę promową pomiędzy Solcem Kujawskim i Czarnowem, która najczęściej jest nieczynna.

Poseł Prawa i Sprawiedliwości, Piotr Król, który jest zastępcą przewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury podkreślił, że nowy most ma mieć po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a obecny ma po jednym pasie ruchu w obu kierunkach. Zaznaczył, że według analiz GDDKiA, gdyby obecny most był remontowany z wyłączeniem jednego pasa ruchu, to już po godzinie korek z każdej strony miałby cztery kilometry.

Przez most w Bydgoszczy-Fordonie dziennie przejeżdża 22 tys. pojazdów.

PAP

drukuj