Dopłaty niejawne

Krajowy Fundusz Drogowy przekaże w tym roku koncesjonariuszom prawie 1,4 mld zł na utrzymanie ok. 500 km płatnych autostrad. Przy takim poziomie dofinansowania KFD nie będzie w stanie zapłacić za utrzymanie planowanych 1500 km autostrad.

Aż 2,7 mln zł wypływa w tym roku z Krajowego Funduszu Drogowego na utrzymanie jednego kilometra płatnej autostrady. W sumie do koncesjonariuszy obsługujących niespełna 500 km autostrad w 2012 roku trafi blisko 1,4 mld złotych. W tym samym okresie KFD płaci 500 tys. zł za kilometr drogi krajowej. Jak zauważył poseł Jerzy Polaczek (PiS), to kto i ile otrzyma pieniędzy z KFD jest utajnione na mocy umów, jakie zawarł rząd z partnerami prywatnymi w latach 2008 i 2009 w zakresie podziału środków za tzw. opłatę za dostępność i dotyczą odcinków autostrad A1 oraz A2.
Według posłów PiS, powody tak wysokich dopłat są niezrozumiałe i niepokojące, bo jak wyliczyli, w przypadku utrzymania obecnego ich poziomu i osiągnięciu planowanych 1500 km autostrad, wydatki KFD sięgnęłyby kwoty 5,5 mld zł, a to już przekracza możliwości Funduszu. – Jeśli kolejne odcinki autostrad zostaną uruchomione, to można się spodziewać, że koncesjonariusze będą oczekiwali rekompensat na dotychczasowym poziomie, a wówczas środków w KFD zabraknie. Są one ograniczone. Wpływy do KFD sięgają 4,5 – 6 mld zł rocznie. Jeśli wzrośnie liczba autostrad, to pieniędzy w Funduszu zwyczajnie zabraknie – powiedział nam poseł Andrzej Adamczyk (PiS).
Jak zauważył, przy obecnym stanie wiedzy trudno jednoznacznie ocenić, czy rekompensaty są na odpowiednim poziomie, bo brakuje danych porównawczych z ubiegłych lat oraz podstawy wyliczeń. – Trudno ocenić, czy kwota prawie 1,4 mld zł rekompensat jest mała czy duża. Z pewnością dla przeciętnego obywatela jest to kwota olbrzymia – dodał Adamczyk. W jego ocenie, z pewnością społeczeństwu należy się wyjaśnienie, kto i na jakiej podstawie wyliczył tę kwotę i dlaczego informacja na ten temat jest utajniona, choć dotyczy środków publicznych. Dlatego posłowie PiS chcą, by sprawa została wyjaśniona podczas posiedzenia połączonych sejmowych komisji: Finansów Publicznych oraz Infrastruktury. Parlamentarzyści chcą dowiedzieć się, jak szczegółowo wygląda obecny podział środków z KFD i jaki jest plan w tym zakresie na kolejną dekadę. Posłowie chcą też uzyskać informacje, w jaki sposób finansowany będzie sam Fundusz oraz w jaki sposób jego deficyt (w tym roku zwiększył się on z 36 do 44 mld złotych) wpływa na deficyt finansów publicznych, które bilansują na granicy drugiego progu ostrożnościowego.
Kwestie budżetu KFD od trzech lat nie były upubliczniane. Dopiero w odpowiedzi na kolejną interpelację posła Jerzego Polaczka (PiS) w tej sprawie Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej ujawniło, choć dość ogólnie, że planowane na 2012 rok wpływy do KFD od spółek eksploatujących autostrady płatne wynoszą 119,3 mln zł, natomiast wydatki sięgną kwoty 1 mld 382,6 mln zł (w roku 2011 były to odpowiednio kwoty 34 mln zł i 562,8 mln zł). Przedstawiciel resortu poinformował również, że dane finansowe dotyczące wpływów i wydatków Funduszu w podziale na poszczególne spółki, w tym ewentualne wypłaty wynikające ze zdarzeń odszkodowawczych, są utajnione i nie podlegają ujawnieniu. Jak podkreślono: „Strony na podstawie umów o budowę i eksploatację autostrad płatnych uznały, iż takie informacje są poufne, spółki koncesyjne nie wyraziły zgody na ich ujawnienie. Wobec powyższego takie informacje nie mogą zostać udostępnione osobom trzecim”.

drukuj

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl