fot. PAP/Marcin Bielecki

Dobry początek roku w portach Szczecin-Świnoujście

Coraz lepiej mają się porty Szczecin i Świnoujście. Najnowsze dane pokazują znaczący wzrost przeładunków towarów, a ma być jeszcze lepiej. Wszystko za sprawą planów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dotyczących przywrócenia żeglowności na Odrze.

W stosunku do analogicznego miesiąca poprzedniego roku przeładunki w portach Szczecin i Świnoujście w marcu br. wzrosły o blisko 16 proc. Ogółem po pierwszym kwartale 2017 r. łącznie przeładunki w zestawieniu z rokiem poprzednim są wyższe o 9 proc. Zarząd morskich portów prognozuje, że tendencja wzrostowa utrzyma się w kolejnych miesiącach.

Czym są przeładunki dla portów i jaką pełnią funkcję w strukturze działań portów – mówi Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

– Przeładunki są tym, czym port żyje. Port żyje z przeładunków i dla przeładunków. Jeżeli porównamy pierwsze cztery miesiące 2017 r. z rokiem ubiegłym, to mamy 10 proc. wzrostu ilości obsługiwanej masy towarowej w naszych portach. Przeładowaliśmy więcej towarów aniżeli w ubiegłym roku – podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska.

Port w Szczecinie jest portem uniwersalnym, ponieważ obsługuje zarówno towary drobnicowe, jak i masowe. Obsługiwane są także ładunki masowe suche, takie jak węgiel, koks, kruszywa, zboża, nawozy oraz ładunki płynne.

– Największy wzrost odnotowaliśmy w takich grupach towarowych, jak paliwa, zboża, drobnica kontenerowa oraz węgiel. Wzrosty wynikają z tego, że w zeszłym roku uruchomiliśmy w porcie w Szczecinie dodatkowy terminal zbożowy, a więc ładunki agro są większe, aniżeli w roku ubiegłym. Mamy również więcej przeładunków węgla i rudy. Jako Port Szczecin-Świnoujście jesteśmy uzależnieni od odbiorców z południa Europy, a także od tamtejszych hut. Zwiększyły one produkcję, więc w związku z tym przeładunki rudy idące przez nasze porty są większe – zaznacza Monika Wozniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Bardzo dobre wskaźniki wykazuje także drobnica promowa.

– Każdego roku odnotowujemy blisko 10 proc. wzrostu, jeżeli chodzi o drobnice promową. Są to wzrosty, które generuje terminal promowy w Świnoujściu. Przypomnę, że jest to jeden z największych terminali na południowym Bałtyku. Mamy 11 promów, które kursują na linii Europa- Skandynawia. Promy ze Świnoujścia wypływają do portów Ystad i Trelleborg w Szwecji  – informuje przedstawiciel zarządu.

Zarząd portu podejmuje szereg działań ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych towarów. Pomóc w tym może użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej, która jest priorytetem dla Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

 

Piotr Suchorski/ TV Trwam News/RIRM

drukuj