Czas oczekiwania na Zmartwychwstanie

Wielka Sobota to przede wszystkim czas oczekiwania i modlitewnej ciszy po wielkopiątkowym pogrzebie Chrystusa. Chrześcijanie w tym dniu oczekują zmartwychwstania Zbawiciela – podkreślił proboszcz warszawskiej archikatedry św. Jana ks. Bogdan Bartołd.

Kapłan wskazał, że w tym dniu Kościół rozważa słowa z Księgi Proroka Izajasza odnoszące się do Chrystusa: „Po udręce i sądzie został usunięty; a kto się przejmuje Jego losem? Tak! Zgładzono Go z krainy żyjących; za grzechy mego ludu został zbity na śmierć”.

Kościół w tym czasie – jak mówił ks. Bogdan Bartołd – adoruje Najświętszy Sakrament umieszczony w Grobie Pańskim.

„Grób ten symbolizuje miejsce spoczynku ciała naszego Zbawiciela. W tym dniu nie odprawia się Mszy św. przed południem, natomiast sprawowany jest sakrament pokuty, jak również sakrament namaszczenia chorych” – wyjaśnił duchowny.

Zachęcił, żeby polski wielkosobotni zwyczaj święcenia pokarmów połączyć z modlitwą i adoracją Najświętszego Sakramentu w Grobie Pańskim.

Proboszcz warszawskiej archikatedry św. Jana przypomniał, że Wigilia Paschalna, która powinna się rozpocząć w Wielką Sobotę po zmierzchu, składa się z czterech części: Liturgii Światła, Liturgii Słowa Bożego, Liturgii Chrzcielnej i Liturgii Eucharystycznej z procesją rezurekcyjną.

Liturgia Światła – zwrócił uwagę duchowny – rozpoczyna się od poświęcenia ognia, który rozpala się przed kościołem, a potem od tego ognia zapala się paschał (świecę paschalną), symbol zmartwychwstałego Chrystusa, który – jak głosi Kościół – jest „światłością świata”. Po wniesieniu paschału do świątyni wierni zapalają od niego swoje świece, następnie zostają zapalone także wszystkie światła elektryczne, a celebrans stawia paschał przy ołtarzu.

„Liturgii Słowa w tym dniu jest szczególna, bo opisuje wszystkie dzieła, których dokonał Bóg w dziejach ludzkości. Jest opis stworzenia świata, ofiary Izaaka, wyjścia narodu wybranego z Egiptu i dzieła zbawienia” – zaznaczył ks. Bogdan Bartołd

Liturgia Chrzcielna nawiązuje do cudownego przejścia narodu wybranego z egipskiej niewoli do Izraela przez Morze Czerwone.

„W tradycji Kościoła było to zawsze postrzegane jako zapowiedź obmycia wiernych w wodach sakramentu chrztu świętego” – akcentował proboszcz warszawskiej archikatedry św. Jana

Kapłan dodał, że po niej odbywa się przejście do chrzcielnicy, podczas którego śpiewa się skróconą wersję litanii do wszystkich świętych. Jeśli w danej parafii są dorośli, którzy przygotowywali się do przyjęcia chrztu, stają w tym momencie przy chrzcielnicy i przystępują do sakramentu chrztu św.

Liturgia Eucharystyczna kończy się procesją rezurekcyjną.

„Procesja rezurekcyjna odbywa się bezpośrednio po Wigilii Paschalnej albo w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego” – wyjaśnił ks. Bartołd.

Powiedział, że w tym roku po raz pierwszy w archikatedrze warszawskiej procesja rezurekcyjna odbędzie się po Wigilii Paschalnej wieczorem i przejdzie ulicami Starego Miasta.

„Będzie to procesja, która ma ogłosić całemu światu radosną wieść o zmartwychwstaniu Chrystusa” – wyjaśnił proboszcz archikatedry warszawskiej.

W starożytności Wielka Sobota była dniem bez liturgii, dniem ciszy i postu z powodu żałoby apostołów. Wieczorem chrześcijanie gromadzili się na całonocne czuwanie i modlitwy. Dopiero z V wieku pochodzą opisy ceremonii poświęcenia świecy paschalnej. Kolejne obrzędy tego dnia rozwijały się w ciągu wieków i były stopniowo wcielane do liturgii Wielkiej Soboty.

PAP/RIRM

drukuj

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl