917 tys. ton cukru wyprodukowano w tym sezonie w Krajowej Grupie Spożywczej
Zakończyła się kampania cukrownicza w Krajowej Grupie Spożywczej, cukrownie należące do spółki wyprodukowały ponad 917 tys. ton cukru – poinformowała we wtorek KGS.
Kampania trwała średnio 114 dni i w porównaniu do poprzedniego roku była dłuższa o 9 dni. Spółka zakontraktowała ponad 6,4 mln ton buraków cukrowych na areale o powierzchni 104 tys. hektarów. Umowy kontraktacji zawarło 12,5 tys. plantatorów. W siedmiu cukrowniach Spółki uzyskano ponad 917 tys. ton cukru.
Średni plon buraków wyniósł blisko 63 ton z hektara i był to wynik lepszy niż w poprzedniej kampanii. Średnia polaryzacja (zawartość cukru w burakach) skupowa wyniosła 16,7 proc. Natomiast najwyższą średnią polaryzację miały buraki cukrowe dostarczone przez plantatorów do Cukrowni Krasnystaw – 17,6 proc. (woj. lubelskie).
W ocenie przewodniczącego Rady Związków Plantatorów Buraka Cukrowego przy Krajowej Grupie Spożywczej S.A., Józefa Paweli, ostatnia kampania cukrownicza przebiegała bardzo sprawnie.
Kampania cukrownicza 2022/2023 ruszyła na początku września 2022 roku. Jako pierwsza rozpoczęła pracę cukrownia Malbork.
W ubiegłym roku spółka wyprodukowała 928 tys. ton cukru.
KGS jest największym producentem cukru w Polsce, jej udział w rynku stanowi ok. 40 proc. Do spółki należą cukrownie: Malbork, Dobrzelin, Nakło, Kluczewo, Kruszwica, Werbkowice i Krasnystaw. Spółka posiada ponadto cukrownię w Mołdawii.
Krajowa Grupa Spożywcza powstała z przekształcenia w kwietniu zeszłego roku Krajowej Spółki Cukrowej, do której dołączono 14 podmiotów takich jak m.in. Elewarr, Danko, Małopolska Hodowla Ziemniaka, Kombinat Rolny Kietrz, Pomorsko-Mazurska Hodowla Buraka Cukrowego i Kutnowska Hodowla Buraka Cukrowego.
W Polsce działają jeszcze trzy inne koncerny – niemieckie firmy: Pfeifer & Langen Polska S.A., Nordzucker Polska oraz Suedzucker Polska mające w sumie 10 cukrowni.
PAP