UOKiK skontroluje sieci handlowe pod kątem uczciwości wobec dostawców produktów rolno-spożywczych
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prześwietli kolejne sieci handlowe i sprawdzi, czy stosują one nieuczciwe warunki wobec dostawców produktów rolno-spożywczych.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi umowy zawierane z dostawcami przez sieci sklepów Kaufland, Intermarche oraz Eurocash, do których należą m.in. marki: ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Gama, Groszek i Euro Sklep.
– Ze wstępnych ustaleń Urzędu wynika, że przedsiębiorcy zawierają z dostawcami produktów rolno-spożywczych umowy dotyczące warunków handlowych (w tym warunków rabatowania) na dany rok z opóźnieniem. W efekcie dostawcy przez długi czas mogą nie znać warunków, na jakich dostarczają produkty rolno-spożywcze do sieci. Ponadto, podejrzewamy te sieci handlowe o obciążenie dostawców wstecznymi rabatami, nie przewidzianymi w pierwotnych umowach o dostawy – informuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Urząd niedawno za podobne, nieuczciwe praktyki nałożył na sieć sklepów Biedronka karę w wysokości 720 milionów złotych.
Polscy producenci żywności od lat są wykorzystywani przed sieci handlowe – mówi Antoni Skura, wiceprezes Lubelskiej Izby Rolniczej.
– Proponowanie bardzo niskich stawek, a później obniżanie ceny przy zamówieniach, stało pewnego rodzaju regułą – podkreśla Antoni Skura.
Brak godziwej zapłaty i niepewność nie pozwala na normalne prowadzenie gospodarstwa, nie mówiąc o rozwoju. Słaba pozycja polskich rolników w negocjacjach z sieciami handlowymi wynika również z nierozwiniętej spółdzielczości.
– Rolnicy mają zdecydowanie mniejszą siłę negocjacyjną. W jakiś sposób wykaraskali się z tego problemu producenci mleka. Jak się okazuje, potrafią konkurować z największymi na świecie. Natomiast ten problem ciągle dotyka całego, szerokiego sektora upraw – mówi Jacek Podgórski, dyrektor Instytutu Gospodarki Rolnej.
Rolnicy i producenci, którzy są wykorzystywani przez duże sieci handlowe, mogą zgłaszać nieprawidłowości do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
TV Trwam News