Prawie 505 mln zł dofinansowania na drogi i żeglugę
Prawie 505 mln zł unijnego dofinansowania dostanie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Fundusze zostaną zainwestowane w trzy inwestycje – poinformował w środę Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Wyjaśnił, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dostanie prawie 488 mln zł dofinansowania na budowę 12 km obwodnicy Szczecinka i 6 km trasy S17 Warszawa – Garwolin. Z kolei 17 mln zł ma trafić do Urzędu Żeglugi Śródlądowej na rozbudowę systemu informacji rzecznej na Dolnej Odrze.
Pieniądze na wszystkie trzy inwestycje pochodzą z „Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”.
Umowy o dofinansowanie podpisali w środę: p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Gryga oraz p.o. Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie Piotr Durajczyk.
W przypadku fragmentu trasy S17, który otrzymał dofinansowanie, całkowity koszt inwestycji to 735 mln zł, z czego 274 mln zł będą pochodziły z unijnego dofinansowania.
„Droga ekspresowa S17 to ta, która otwiera wschodnie regiony komunikacyjne naszego kraju. To odnoga trasy Via Carpatia. Dzięki połączeniu z drogą nr 7 połączymy porty Trójmiasta z Morzem Egejskim, poprzez odnogi z Morzem Czarnym i Adriatykiem” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przed uroczystością podpisania umów dofinansowania.
W ramach tego przedsięwzięcia powstaną dwa węzły drogowe: Zakręt i Lubelska. Węzeł Zakręt połączy drogę krajową nr 2 i drogę ekspresową S17. Węzeł Lubelska będzie natomiast jednym z kluczowych elementów całego Warszawskiego Węzła Drogowego i połączy drogi ekspresowe S17 i S2 z autostradą A2. Zakończenie inwestycji jest planowane w kwietniu 2021 roku.
Z kolei obwodnica Szczecinka powstanie jako część drogi ekspresowej S11. Całkowita wartość projektu to 401 mln zł w tym unijne dofinansowanie to 213 mln zł.
„Droga ekspresowa S11, która szczególnie będzie służyła środkowemu wybrzeżu, Koszalinowi i okolicom połączy ten region z autostradą A2. Otworzy środkowe wybrzeże na autostradę A2” – powiedział minister Adamczyk.
Projekt przewiduje budowę obwodnicy Szczecinka o długości prawie 12 km, która omijać będzie miasto od wschodu. Inwestycja w części przebiegać będzie wzdłuż istniejącej linii kolejowej Koszalin – Szczecinek. Poza obwodnicą, w ramach inwestycji zbudowane zostaną m.in: dwa węzły drogowe, skrzyżowania jednopoziomowe, wiadukty, mosty, estakady, elementy służące ochronie środowiska i urządzenia wzmacniające bezpieczeństwo ruchu. Zakończenie inwestycja jest planowane w kwietniu 2019 r.
Przed podpisaniem umów dofinansowania wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik poinformował, że w całości i w terminie wykorzystamy na drogi unijne pieniądze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.
„Drogowa dyrekcja podpisuje dzisiaj 41. i 42. umowę o dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko. Z 10,8 miliarda złotych, które ma do dyspozycji, wykorzystała już prawie 60 procent. Jestem spokojny, że dostępne w programie pieniądze unijne na drogi wykorzystamy w całości i w terminie” – przekazał w środę wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.
PAP/RIRM