[TYLKO U NAS] L. Milczarek: Budowa promu dla PŻB to początek reaktywacji polskiego przemysłu stoczniowego

Stocznia Szczecińska w konsorcjum ze Stocznią „Gryfią” będzie budowała prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. To początek serii zamówień, które pomogą w reaktywacji polskiego przemysłu stoczniowego – akcentował  Leszek Milczarek, prezes MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych MARS, podczas wtorkowego „Polskiego punktu widzenia” w TV Trwam.

MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych to podmiot w 100 proc. należący do Skarbu Państwa, który zarządza dwoma funduszami inwestycyjnymi: funduszem zamkniętym MARS (składa się z aktywów stoczniowych, aktywów związanych z rynkiem morskim, a także nieruchomości, energetyki, przemysłu stalowego) oraz funduszem otwartym (m.in. program budowy kapitału).

MS TFI będzie zarządzało Pracowniczymi Planami Kapitałowymi. Realizowanie związanych z tym programów powinno rozpocząć się w połowie 2019 roku.

– W tej chwili procedujemy zarządzanie kilkoma funduszami emerytalnymi, pracowniczymi planami emerytalnymi i jesteśmy przygotowani do zarządzania w przyszłym roku pracowniczymi planami kapitałowymi. W tej chwili procedowana jest ustawa. Chcemy, żeby w reformie emerytalnej uczestniczyły podmioty polskie, żeby zyski za zarządzanie nie były transferowane – jak za poprzedniej reformy emerytalnej – w kwocie kilkunastu mld zł za granicę. Mamy nadzieję, że da to impuls dla rozwoju rynku kapitałowego i da szansę społeczeństwu, jeśli chodzi o oszczędzanie – powiedział Leszek Milczarek.

Prezes wskazał, że w tej chwili priorytetem MS TFI MARS jest przekazanie aktywów stoczniowych do ministra gospodarki i żeglugi morskiej Marka Gróbarczyka. W ciągu miesiąca lub dwóch powinniśmy dokończyć transakcję – dodał.

– Jako fundusz MARS jesteśmy w procesie przekazywania aktywów stoczniowych do gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. To dość skomplikowana operacja, ponieważ wszystko odbywa się pod nadzorem komisji papierów wartościowych. Obowiązuje nas ustawa o funduszach inwestycyjnych, musimy dostać zgody, dopilnować wszystkich procedur, ale konsekwentnie realizujemy program, aby stocznie z MARSA przeszły pod zarządzanie ministra Gróbarczyka – zaznaczył gość TV Trwam.

Obecnie polskie stocznie będą budowały prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Jednostka ma przekraczać 200 m długości i 31 m szerokości. Prezes podkreślił, że jest to początek serii zamówień, które pomogą w reaktywacji polskiego przemysłu stoczniowego.

– Stocznia Szczecińska będzie budowała prom w konsorcjum ze Stocznią „Gryfią” (liderem będzie jednak Stocznia Szczecińska). Przez ostatnie 2 lata prezes Andrzej Strzeboński wykonał ogromną pracę. Zastał Stocznię Szczecińską w opłakanym stanie. Obecnie jest to zupełnie inny podmiot, kontraktuje nowe projekty stoczniowe, m.in. w przygotowaniu jest bardzo ciekawy projekt – statek autonomiczny. To chyba ewenement na skalę światową. Jest to statek bezzałogowy (…). Jestem przekonany, że konsorcjum poradzi sobie z budową promu, który też jest innowacyjny – będzie napęd LNG – tłumaczył Leszek Milczarek.

Gość „Polskiego punktu widzenia” mówił także o przejęciu od Niemców udziałów w fabryce morskich pomostów wiatrowych, która znajduje się na rzecznej wyspie Gryfia w centrum Szczecina.

– Większość udziałów mieli Niemcy, MARS był zaangażowany na ok. 30 proc. 2 lata temu udało się odkupić pozostałe udziały. W tej chwili mamy 80 proc., zatrudniliśmy polskich managerów, mamy polska załogę. Jesteśmy w rozmowach na następne zlecenia, fabryka pracuje pełną parą – wyjaśnił prezes.

Dzięki zaangażowaniu funduszu pod zarząd Towarzystwa Finansowego Silesia trafiła Fabryka Kotłów Sefako w Sędziszowie. Spowodowało to pozytywne następstwa dla tamtejszych mieszkańców.

– Aktywo Sefako było w bardzo kiepskim stanie, ponieważ wykazało bardzo dużą stratę na koniec 2015 r. Podjęliśmy decyzję o wymianie zarządu, powołaliśmy na stanowisko znanego managera z branży energetycznej Antoniego Pietkiewicza. W ciągu dwóch lat „postawił fabrykę na nogi”. Sprzedaż rośnie o kilkadziesiąt procent rocznie, spółka zatrudnia ok. 1 tys. ludzi, co jest bardzo istotne w tym rejonie – akcentował.

MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych MARS pracuje również nad planami projektów w Świnoujściu i Szczecinie. Ponadto planowana jest budowa platform wiatrowych na Morzu Bałtyckim. W projekt zaangażowani są: PGE, PKN Orlen i Polenergia. Przy realizacji będą zaangażowane polskie stocznie.

RIRM

drukuj