fot. PAP/Stefan Kraszewski

Największe kontenerowce świata będą przybywać do gdańskiego portu

Gdańsk przyjmuje największe kontenerowce świata. Do portu zacumował już olbrzymi chiński statek oceaniczny. Co tydzień do Gdańska mają przybywać gigantyczne kontenerowce z Dalekiego Wschodu.

Do portu gdańskiego przybył jeden z największych statków oceanicznych CSCL Arctic Ocean. Jest to początek współpracy z największymi jednostkami azjatyckimi.

– Jest to duże wydarzenie, ponieważ polska gospodarka, żegluga, ma możliwość konkurowania z innymi portami. To pokazuje nam, że transit time do polskich portów jest już bardzo konkurencyjny – mówi Alina Mach z OOCL Poland.

W ciągu roku do Gdańska przypłynie sześć największych statków kontenerowych świata. Terminal gdański ma być jedynym takim portem na Morzu Bałtyckim.

– Chwała DCT, że jednak trzyma się terminów i umożliwia nam, że możemy zawijać takimi dużymi jednostkami, które są już na światowym poziomie i możemy konkurować – tak jak wspomniałam – z takimi portami, jak Rotterdam i Hamburg – wskazuje Alina Mach.

Współpraca między Portem Gdańskim a sojuszem linii żeglugowych Ocean Alliance ma ułatwić przepływ ładunków pomiędzy Azją a Polską.

– Jednocześnie grupa, którą reprezentujemy w Polsce, zamierza przeładowywać ładunki do innych krajów przez port w Gdańsku, terminal DCT, do Rosji i Finlandii, co będzie z korzyścią dla samego terminalu, jak również w przyszłości planujemy prawdopodobnie rozszerzenie kierunków transportowych na inne kraje – zaznacza Roman Łysik, prezes CMA CMG Polska.

Według prezesa DCT Gdańsk szybki rozwój terminalu spowodowany jest ciągłym wzrostem polskiej gospodarki. Podkreśla także znaczenie współpracy z Azją.

– Dla Polski jest to niezwykle ważne, ponieważ na dobrą sprawę zmienia reguły gry, szczególnie jeśli chodzi o polski import i eksport. Najważniejszym rynkiem eksportowym są obecnie Chiny i region Dalekiego Wschodu. A to, że są bezpośrednie połączenia, oznacza, że nie potrzeba dodatkowych przeładunków, co obniża koszt, a to z kolei sprawia, że polskie towary są bardziej konkurencyjne – podkreśla Cameron Thorpe, prezes DCT Gdańsk.

Do portu zawijać będzie jedenaście statków z największych agencji morskich na świecie.

– To są największe statki funkcjonujące na rynku żeglugowym – dziewiętnaście tysięcy TEU. Być może w niedalekiej przyszłości, w zależności od sytuacji, nasz headquarter będzie dostosowywał się w zależności od sytuacji w Polsce – mówi Bohdan Kozaczuk, wiceprezes COSCO Shipping Lines Poland.

Jak wskazuje Bohdan Kozaczuk, obecne działania portu umacniają powiedzenie „Polska bramą do Europy”.

– COSCO jako armator postrzega Polskę jako rynek perspektywiczny. W związku z tym jest decyzja o bezpośrednim zawinięciu z pozostałymi członkami Ocean Alliance do Polski – zaznacza Bohdan Kozaczuk.  

Pod koniec ubiegłego roku w DCT Gdańsk otwarto drugie głębokowodne nabrzeże kontenerowe. Inwestycja, która kosztowała około 200 milionów euro, pozwoli na przyjęcie trzech milionów kontenerowców rocznie.

TV Trwam News/RIRM

drukuj