fot. wikipedia

Zachodniopomorskie: 50. dostawa skroplonego gazu ziemnego LNG do terminalu w Świnoujściu

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo sprowadziło w niedzielę kolejny ładunek skroplonego gazu ziemnego LNG do Polski. To 50. dostawa do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.

Statek metanowiec Iberica Knutsen z ładunkiem około 57 tys. ton LNG z portu Sabine Pass w USA do terminalu w Świnoujściu wpłynął w niedzielę przed godz. 11.00. W południe ma się rozpocząć jego rozładunek. To już 50. transport skroplonego gazu ziemnego do Polski. Został zakupiony przez PGNiG w ramach transakcji spotowej od hiszpańskiej firmy Naturgy.

Po regazyfikacji ładunek tej wielkości da około 75 mln metrów sześciennych gazu ziemnego.

„Tyle, ile zużywa średnio cała Polska przez cztery dni latem lub jeden dzień zimą” – poinformowano w komunikacie PGNiG.

W ostatnich miesiącach 2018 r. PGNiG, jak poinformowało w komunikacie, podpisało cztery długoterminowe kontrakty na zakup LNG z USA. Dostawy od jednego z amerykańskich partnerów – Cheniere Energy – rozpoczną się w 2019 r.

Oprócz dwóch ładunków technicznych, od czasu komercyjnego otwarcia terminalu LNG w Świnoujściu w czerwcu 2016 r., którego operatorem jest spółka Polskie LNG, przypłynęło do Polski 37 ładunków z Kataru w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas, dziewięć dostaw spotowych – z Norwegii, USA i Kataru oraz pierwsza dostawa w ramach kontraktu średnioterminowego z brytyjską firmą Centrica.

Wliczając dostawę od Naturgy, PGNiG zakupiło do tej pory ponad 4,2 mln ton LNG, co po regazyfikacji daje około 5,7 mld metrów sześciennych gazu ziemnego.

Terminal w Świnoujściu ma najwyższy spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie poziom wykorzystania, sięgający około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc.

Polskie LNG realizuje Program Rozbudowy Terminalu, zakładający wykonanie czterech komponentów: zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mln metrów sześciennych, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. metrów sześciennych, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.

Zachodniopomorski wojewoda Tomasz Hinc w styczniu 2019 r. wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla rozbudowy terminala regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz decyzję na budowę infrastruktury przesyłowej LNG.

Pierwsza decyzja dotyczy inwestycji, w ramach której wybudowany zostanie trzeci zbiornik LNG o pojemności około 180 tys. metrów sześciennych wraz z instalacjami i połączeniami do dwóch istniejących zbiorników LNG, a także lądowy system załadunku LNG na kolej. Druga decyzja lokalizacyjna dotyczy budowy infrastruktury przesyłowej LNG do rozładunku, załadunku i bunkrowania statków.

Obie decyzje wydane na rzecz Polskiego LNG dotyczą terenu zlokalizowanego w obrębie ewidencyjnym Warszów 11. Rozbudowany terminal będzie posiadał moc regazyfikacyjną 7,5 mld metrów sześciennych. Wojewoda zachodniopomorski zaznaczył, że „to blisko połowa rocznego zużycia gazu w Polsce”.

PAP/RIRM

drukuj