Wielogodzinne obrady i burzliwa dyskusja w Sejmie na temat przejęcia Polski Press przez Orlen
Połączone sejmowe komisje wysłuchały informacji rządu oraz władz spółki Orlen nt. przejęcia przez koncern potentata medialnego Polski Press. Informacji na ten temat domagała się opozycja.
Przejęcie Polski Press – która do tej pory była w niemieckich rękach – przez PKN Orlen, to ogromna zmiana na rynku medialnym. Serwisy internetowe Polska Press czyta 17,4 mln użytkowników miesięcznie. To także 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych. Orlen przekonuje, że dla mediów oznacza to rozwój pod skrzydłami osiągającego sukcesy koncernu.
https://twitter.com/KancelariaSejmu/status/1347474179646488577
Innego zdania jest opozycja. Dyskusja od początku posiedzenia komisji była bardzo emocjonalna. Opozycja zarzucała rządzącym, że podważają demokratyczne fundamenty państwa, z których jednym jest wolna prasa. Pojawił się też zarzut związany z upolitycznieniem mediów i zahamowaniem ich rozwoju.
Orlen to polski czempion, który może dać mediom zaplecze i nowe szanse rozwoju – podkreśla Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.
– Jest to ocena rynków, analityków i wielu banków inwestycyjnych. Proszę zobaczyć na obrót akcjami na giełdzie. PKN Orlen jest liderem pod kątem atrakcyjności przy akcjonariuszach indywidualnych. PKN Orlen to polska firma, która ma największą rozpoznawalność marki. Orlen bardzo mocno się buduje, a przez ostatnie lata wiele inwestuje – mówi Daniel Obajtek.
Prezes spółki dodaje, że transakcja wpisuje się w strategiczne plany PKN ORLEN w zakresie wzmacniania sprzedaży detalicznej, w tym pozapaliwowej.
Zuzanna Dąbrowska/RIRM