Rząd kontynuuje realizację strategicznych inwestycji
Rządowy projekt 100 obwodnic czy budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia to strategiczne, duże inwestycje, których nie zatrzymał kryzys wywołany pandemią.
Rząd nie wstrzymuje kluczowych inwestycji pomimo epidemii koronawirusa. Wśród nich jest program budowy 100 obwodnic.
– Obwodnice mają za zadanie wyciągnięcie ruchu tranzytowego z centrów miast. Kierowcy zyskują dzięki temu bezpieczny, wygodny i sprawny przejazd – mówił wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Z kolei mieszkańcy miast zyskują bezpieczeństwo i czystsze powietrze – podkreślił wiceminister resortu. Program w swoim założeniu zakłada wybudowanie łącznie ok 830 km obwodnic. Wartość inwestycji to 28 mld zł. W tej chwili 91 ze 100 obwodnic ma już podpisane umowy inwestycyjne. To daje zielone światło Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do rozpoczęcia prac realizacyjnych.
– Jesteśmy na etapie rozstrzygania. To jest wartość ponad 1,1 miliarda złotych – wskazał Tomasz Żuchowski, dyrektor GDDKiA.
Pozostałe 94 zadania są w różnych fazach przygotowań. Koniec całego projektu przewidziany jest na 2030 rok. Każda inwestycja infrastrukturalna, zwłaszcza drogowa, ma ważne przełożenie dla polskiej gospodarki. W warunkach zagrożenia pandemicznego pojawia się jednak niepewność, czy podejmowanie szeroko zakrojonych działań inwestycyjnych jest działaniem możliwym do sfinansowania.
– Trzeba pamiętać o tym, że program budowy dróg jest rozciągnięty w czasie. Przetargi, które są teraz ogłaszane, będą finansowane przez ok 3-4 lata, więc nie będą obciążały nas w najbliższych miesiącach. Należy się cieszyć, że program rozwoju dróg jest kontynuowany i mimo zagrożenia pandemicznego nie jest zaprzestany – wskazał dr Tomasz Kopyściański, ekonomista.
Kolejną dużą inwestycją jest budowa Portu Zewnętrznego, który jest strategicznym projektem Portu Gdynia.
– Budowa Portu Zewnętrznego praktycznie podwoi obecną powierzchnię zajmowaną przez terminale operacyjne w Porcie Gdynia – mówił Adam Meller, dyrektor zarządu Portu.
Inwestycja będzie miała fundamentalne znaczenie nie tylko dla regionu, ale też wszystkiego, co się dzieje w obrębie Bałtyku.
– Bez takiej inwestycji będzie trudno konkurować z Goteborgiem. Będzie bardzo trudno konkurować z Kłajpedą. Musimy być coraz bardziej nowocześni, musimy umożliwiać dostęp najnowszym, największym statkom, jakie pływają po oceanach – oznajmił Artur Kiełbasiński, ekonomista.
Port Zewnętrzny będzie spełniał funkcję nie tylko transportową, ale także przemysłową, handlową i logistyczną. Będzie też stymulatorem rozwoju gospodarczego całego kraju. Zgodnie z planami, w Porcie Zewnętrznym pierwszy statek będzie przyjęty w 2028 roku. Obecnie Zarząd Morskiego Portu Gdynia uruchomił procedurę wyboru partnera prywatnego dla inwestycji.
– Partnerem prywatnym musi być światowej klasy operator, który będzie w stanie przyciągnąć do Gdyni ładunki – powiedział Maciej Ziomek z Associate Partner.
Partnerstwo publiczno-prywatne to korzystne rozwiązanie, które powinno być realizowane również przy innych inwestycjach.
– Inwestycje powinny być realizowane w wielu formułach, od klasycznego finansowania budżetowego, po konstrukcje właśnie takie, jak partnerstwo publiczno-prywatne, które na wprost budżetu państwa nie obciąża, a przyczynia się do rozwoju kraju – podsumował Waldemar Buda, pełnomocnik rządu do spraw partnerstwa publiczno-prywatnego.
Kontynuowania bardzo dużych inwestycji, które właśnie teraz, w czasie kryzysu – jak podkreślił Waldemar Buda – będą bardzo potrzebne.
TV Trwam News