Rozwój śródlądowych dróg wodnych
Do Polski przyjechała delegacja z Niemiec, która przygląda się rozwojowi żeglugi śródlądowej w naszym kraju. Nasi sąsiedzi deklarują, że są gotowi dzielić się swoim doświadczeniem.
Naszym celem jest rozwój śródlądowych dróg wodnych, ale wciąż jest wiele pracy – mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
– Są wąskie gardła, które musimy czym prędzej zlikwidować, udrożnić, a rynek sam się odrodzi – zaznacza Grzegorz Witkowski.
Na przesunięciu transportu towarów na rzeki możemy dużo zyskać – wskazuje wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.
– Żeby mogło to być realizowane w sposób bardziej efektywny, są niezbędne inwestycje. Zarówno w programie na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, jak i w programie dla śląska te inwestycje są umiejscowione – podkreśla Jarosław Wieczorek.
Obecnie dobiega końca m.in. modernizacja wszystkich śluz na Kanale Gliwickim – informuje Przemysław Daca, prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
– Prowadzimy dalej inwestycje na łączną kwotę około 130 mln zł. W tym roku przystępujemy do pogłębienia najbardziej limitujących miejsc w Kanale Gliwickim, tak żeby go jeszcze bardziej przystosować do żeglugi śródlądowej – mówi Przemysław Daca.
W środę rozpoczęła się trzydniowa wizyta niemieckiej delegacji na odrzańskiej drodze wodnej. Bardzo chętnie podzielimy się swoim doświadczeniem – mówi minister rozwoju regionalnego i transportu Saksonii-Anhalt Thomas Webel.
– Myślę, że coraz większe znaczenie ma transport wodny dla każdego państwa i możemy od siebie się nawzajem uczyć – wskazuje Thomas Webel.
W Niemczech kilkanaście procent wszystkich ładunków przewożonych jest rzekami. W Polsce przez wieloletnie zaniedbania ten wskaźnik wynosi dużo poniżej 1 proc., a potencjał jest ogromny.
TV Trwam News/RIRM