Rada Warszawy przyjęła uchwałę wprowadzającą w stolicy Strefę Czystego Transportu
Rada Warszawy głosami radnych Koalicji Obywatelskiej przyjęła w czwartek uchwałę o Strefie Czystego Transportu (SCT), która od lipca 2024 roku ograniczy ruch samochodów w stolicy. Za było 37 radnych, przeciw 16, 2 osoby wstrzymały się od głosu.
Rada Warszawy przyjęła propozycję Rafała @trzaskowski_ o Strefie Wykluczenia. 1/3 miasta z zakazem poruszania się pojazdów setek tysięcy mieszkańców Warszawy.
To realizacja agendy #C40. Jednym z punktów jest tam ograniczenie prawa do posiadania samochodu. Będą mogli bogaci. pic.twitter.com/Hb97mpVpcB
— Sebastian Kaleta (@sjkaleta) December 7, 2023
Radni przegłosowali uchwałę w czwartek wieczorem. Wcześniej przyjęli poprawki radnych KO. Jedna dotyczyła zmniejszenia zasięgu strefy, a druga doprecyzowała, których właścicieli aut dotyczy zakaz wjazdu do SCT. Radni PiS zgłosili do uchwały 18 poprawek, Lewica jedną. Żadna nie została przyjęta.
W trakcie sesji przeciwnicy wprowadzenia Strefy Czystego Transportu protestowali przeciwko jej wprowadzeniu. Ich okrzyki i gwizdy zmusiły przewodniczącą do przerwy w obradach. Gwizdy i krzyki przeciwników SCT słychać też było podczas głosowań. „Hańba”, „Marionetki” – krzyczeli przeciwnicy SCT, gdy radni przegłosowali wprowadzenie strefy.
Rafał @trzaskowski_ chwali się wprowadzeniem w Warszawie tzw. Strefy Czystego Transportu. Nie wspomina o okolicznościach, czyli jakże „demokratycznych” scenach, do których doszło podczas obrad Rady Miasta Warszawy. O tym marzy Platforma i to będzie próbować robić w skali kraju -… https://t.co/iGfgkuKZ4z
— Beata Szydło (@BeataSzydlo) December 7, 2023
Strefa Czystego Transportu zakłada zakaz wjazdu od 1 lipca 2024 roku dla samochodów z silnikiem diesla starszych niż 18 lat i pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat.
Osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy aż do stycznia 2028 roku – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Wprowadzony został również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.
Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki wjazdu dla pojazdów spełniających jedną z poniższych kategorii. Wyłączenia ustawowe: służby (np. pogotowie, policja, straż pożarna, straż graniczna), pojazdy, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, inne (np. autobus szkolny z wycieczką). Wyłączenia gminne: pojazdy zabytkowe i historyczne – wyłączone pod zakazu są pojazdy spełniające definicję stosowaną przez ubezpieczycieli, specjalne (np. pomoc drogowa, karawan pogrzebowy). Wyłączenia gminne okazjonalne: przypadki losowe, np. dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury (przepustka do wykorzystania przez 4 dni w roku).
Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin.
PAP