Nowoczesne narzędzia w polskich portach
Na pokładzie promu morskiego „Wawel” odbyła się konferencja poświęcona wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi informatycznych w transporcie, spedycji i logistyce.
Ubiegły rok był rekordowy dla Polskich portów w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie – Świnoujściu. Przeładowały ponad 133 mln ton towarów. To ponad dwukrotnie więcej niż jeszcze 10 lat temu – mówił prezes Portu Morskiego Gdańsk, Łukasz Greinke.
– Port w Gdańsku w 2022 roku przeładował rekordowe 68 mln ton. To blisko 15 mln ton więcej niż w poprzednim roku – podkreślił.
🚢O rozwoju branży morskiej na promie "Wawel".
👥Trwa drugi dzień konferencji PCS:
„Transport, spedycja, logistyka w oparciu o nowoczesne narzędzia informatyczne”.ℹ️W wydarzeniu uczestniczą wiceministrowie @marekgrobarczyk oraz @GWitkowski82. pic.twitter.com/toIf9WwFu5
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) February 1, 2023
Do portów wpływają dziesiątki tysięcy statków z całego świata, które wymagają skomplikowanej obsługi logistycznej i celnej. Procedury ma ułatwić wdrażany w trzech polskich portach system PCS – wskazał wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk.
– Kiedyś wymagało to dziesiątek osób i setki formularzy. Dzisiaj jest to jedno kliknięcie, które powoduje odprawienie, a co najistotniejsze – zwrot VAT-u, czy zapłacenie cła. Odbywa się to w czasie rzeczywistym, z automatycznym zwrotem – wyjaśnił.
Podobne rozwiązania funkcjonują od lat w największych światowych portach. Polski projekt jest jednak wyjątkowy.
– Jesteśmy na innym poziomie niż kraje zachodnie. Hamburg ma swój system, Rotterdam ma swój itd. Mamy dla wszystkich naszych portów jedno rozwiązanie, które jest optymalne w ramach ich działania – akcentował Marek Gróbarczyk.
Wdrożenie systemu jest dużym wyzwaniem – przyznał prezes spółki Polski PCS, Andrzej Zelek.
– Musimy łączyć wiele systemów, wiele różnorakich rodzajów rozwiązań cyfrowych w jeden organizm – dodał.
W trakcie konferencji poświęconej nowoczesnym rozwiązaniom cyfrowym dla polskiego transportu przedstawiciele polskich portów, ich operatorzy, a także firm logistycznych podpisali porozumienie dotyczące powołania interesariuszy systemu Polski PCS.
– Przeładunki to nasza wspólna sprawa. Jako porty dajemy infrastrukturę, operatorzy dają ludzi, całą myśl, kontakty, obrót dla naszych klientów, którzy są na całym świecie – mówił Kazimierz Koralewski, wiceprezes Zarządu Portu Gdynia.
Zarządy polskich portów w związku z rosnącym eksportem zapowiadają systematyczne zwiększanie swojego potencjału przeładunkowego.
TV Trwam News