Nieskuteczna ochrona praw klientów rynku finansowego
Ochrona praw klientów rynku finansowego w latach 2011-13 była nieskuteczna – wynika z raportu NIK-u. NIK skontrolowała działalność: UOKiK, Komisję nadzoru Finansowego, Rzecznika Ubezpieczonych, a także Powiatowych Rzeczników Konsumentów.
Jak wskazuje izba, brakowało odpowiednich przepisów regulujących działalność tych instytucji oraz nadzoru nad ich funkcjonowaniem.
Co więcej 60 proc. umów zawierała niedozwolone zapisy, a kary dla nieuczciwych nie działały. Problemem było też niefunkcjonujące sądownictwo polubowne.
Choć instytucje te działały zgodnie z prawem, nie stwarzały klientom rynku finansowego dostatecznej ochrony – akcentuje Paweł Biedziak, rzecznik NIK-u.
– Wciąż utrzymuje się wadliwy odsetek wzorów umów, rośnie liczba skarg na podmioty rynku finansowego: banki, parabanki. Między tymi podmiotami jest niejasny podział kompetencji. Każdy z tych organów chroni konsumentów, ale między nimi zachodzą niezbyt dobre relacje, które zniechęcają poszkodowanych do dochodzenia swoich praw – mówi Paweł Biedziak.
NIK skierowała do prezesa UOKiK wnioski, które dotyczą m.in. podjęcia działań w celu poprawy efektywności sądownictwa polubownego, a także wprowadzenia formalnej procedury szczegółowo określającej czynności związane z monitoringiem rynku finansowego.
RIRM