Nieskuteczna ochrona praw klientów rynku finansowego

Ochrona praw klientów rynku finansowego w latach 2011-13 była nieskuteczna – wynika z raportu NIK-u. NIK skontrolowała działalność: UOKiK, Komisję nadzoru Finansowego, Rzecznika Ubezpieczonych, a także Powiatowych Rzeczników Konsumentów.

Jak wskazuje izba, brakowało odpowiednich przepisów regulujących działalność tych instytucji oraz nadzoru nad ich funkcjonowaniem.

Co więcej 60 proc. umów zawierała niedozwolone zapisy, a kary dla nieuczciwych nie działały. Problemem było też niefunkcjonujące sądownictwo polubowne.

Choć instytucje te działały zgodnie z prawem, nie stwarzały klientom rynku finansowego dostatecznej ochrony – akcentuje Paweł Biedziak, rzecznik NIK-u.

– Wciąż utrzymuje się wadliwy odsetek wzorów umów, rośnie liczba skarg na podmioty rynku finansowego: banki, parabanki. Między tymi podmiotami jest niejasny podział kompetencji. Każdy z tych organów chroni konsumentów, ale między nimi zachodzą niezbyt dobre relacje, które zniechęcają poszkodowanych do dochodzenia swoich praw – mówi Paweł Biedziak.

NIK skierowała do prezesa UOKiK wnioski, które dotyczą m.in. podjęcia działań w celu poprawy efektywności sądownictwa polubownego, a także wprowadzenia formalnej procedury szczegółowo określającej czynności związane z monitoringiem rynku finansowego.

RIRM

drukuj

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl