fot. pixabay.com

Niemcy: Polska nauka w czasie niemieckiej okupacji, prezentacja w Instytucie Pileckiego

Historyk z Uniwersytetu Wiedeńskiego Friedrich Cain opowiadał na zaproszenie Instytutu Pileckiego w Berlinie o swojej książce, w której opisał pracę polskich naukowców pod niemiecką okupacją. Wojna i okupacja stworzyły nowe „reguły gry” narzucane przez okupanta.

„Forschen im Untergrund. Neue Perspektiven auf den Alltag unter deutscher Besatzung in Polen, 1939-1945” (Badania w podziemiu. Nowe spojrzenie na życie codzienne pod niemiecką okupacją w Polsce w latach 1939-1945) to tytuł książki historyka z Uniwersytetu Wiedeńskiego Friedricha Caina. Badacz opowiadał o niej na zaproszenie Instytutu Pileckiego w Berlinie.

W latach 1939-1945, jak wszystkie grupy społeczne, także naukowcy byli zmuszeni albo do porzucenia swojej działalności, albo do jej potajemnej reorganizacji. Równocześnie programy neutralności naukowej musiały być pogodzone z programami politycznymi.

„Wiemy wszyscy jak wygląda praca naukowa w sytuacji normalnej, w demokracji i w czasie pokoju. Friedrich Cain ciekawie pokazał jak naukowcy zmieniają swój modus operandi w sytuacji wyjątkowej – w czasie wojny” – mówi zastępca dyrektora Instytutu Pileckiego w Berlinie, Mateusz Fałkowski, który zorganizował spotkanie z historykiem.

„Korzystając z narzędzi historii i socjologii nauki pokazał, jak wyglądała codzienność i praktyka badawcza polskich naukowców: badaczy społeczeństwa, fizyków i biologów w czasie niemieckiej okupacji 1939-1945” – dodaje Mateusz Fałkowski.

Polska nauka i naukowcy „byli wówczas częścią polskiego Państwa Podziemnego i podlegali w związku z tym normom wyznaczanym przez podziemie” – podkreśla Fałkowski.

„Częściowo ich praca była przez polskie państwo podziemne wspierana także finansowo, a po wojnie opublikowane zostały teksty naukowe napisane w czasie wojny” – mówi Mateusz Fałkowski.

Jednak „wojna i okupacja stworzyły nowe <<reguły gry>> narzucane przez okupanta”.

„Badacze musieli przynajmniej do pewnego stopnia je uwzględniać, również pracując w bibliotekach i instytutach badawczych zarządzanych przez niemieckie władze okupacyjne. Cain te wszystkie zmiany nowatorsko interpretuje” – zaznacza Mateusz Fałkowski.

„Nauka uprawiana w sytuacji nienormalnej, w czasie wojny, gdzie każda czynność ma także polityczne i moralne znaczenie, jest ciekawym socjologicznym zjawiskiem” – zauważa wiceszef Instytutu Pileckiego w Berlinie, mówiąc o książce Caina.

Wskazuje na to „nie tylko analiza pracy np. naukowców badających tyfus we Lwowie, czy krakowskich fizyków, ale także lektura wojennych prac Stanisława Ossowskiego, jednego z ojców polskiej socjologii, czy słynnego tekstu badacza literatury Kazimierza Wyki <<Życie na niby>>”.

Polski ruch oporu „umożliwił funkcjonowanie polskiej nauki i sprawił, że inteligenci tacy jak Ossowski, Plezia, Wyka czy Miłosz pisali w czasie wojny teksty interpretujące wojenne doświadczenie, pokazujące m.in. psychologiczne i społeczne konsekwencje wojny, również dla samych inteligentów” – konkluduje Mateusz Fałkowski.

PAP

drukuj
Tagi: , , ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl