fot. pl.wikipedia.org

Kujawsko-Pomorskie: Ponad 1 mld zł dofinansowania na 74 km drogi S5

Umowę na dofinansowanie ze środków unijnych budowy 74-kilometrowej części drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim Nowe Marzy – Bydgoszcz w wysokości 1,083 mld zł w piątek zawarły Centrum Unijnych Projektów Transportowych i GDDKiA.

Całkowita wartość S5 pomiędzy Nowymi Marzami i Bydgoszczą wynosi 2,054 mld zł. Podpisanie umowy przez dyrektora CUPT Przemysława Gorgola i szefa GDDKiA Jacka Grygę dobyło się na budowie mostu przez Brdę w okolicach Tryszczyna k. Koronowa.

„Dofinansowanie S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz to ponad 1 mld zł. To bardzo ważny odcinek drogi, który połączy Trójmiasto z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem, czyli łączy nasze bardzo ważne regiony. Rząd PiS od samego początku, jeżeli chodzi o województwo kujawsko-pomorskie, przeznaczył około 4,3 mld zł na drogi ekspresowe” – powiedział obecny przy podpisaniu umowy wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.

Dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Jarosław Orliński podkreślił, że jest to kolejna duża inwestycja drogowa związana z finansowaniem ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

„Projekt wymaga zatwierdzenia przez Komisję Europejską, dokumenty w tej sprawie zostały już przekazane i czekamy na pozytywną decyzję. Ważne jest też to, że ten projekt jest w trakcie realizacji. Dzięki temu konkretne pieniądze, które zostały już wydatkowane z budżetu państwa, będą mogły wrócić d GDDKiA poprzez refundację” – dodał Jarosław Orliński.

Dyrektor Gorgol zwrócił uwagę, że GDDKiA jest jednym z dwóch najważniejszych w Polsce i Europie beneficjentów środków europejskich.

„Dzięki tej umowie jesteśmy blisko poziomu 60 proc. wydatków, które zostały alokowane w naszym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na wsparcie największych inwestycji drogowych w kraju. To 155. umowa o dofinansowanie w ramach transportowej części PO Infrastruktura i Środowisko” – zaznaczył szef CUPT.

Dyrektor Gryga podkreślił, że umowa dotycząca S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz jest 43. umową zawartą przez GDDKiA na projekt dofinansowany ze środków unijnych, a łączna wartość tych projektów sięga ponad 53 mld zł, z czego dofinansowanie to połowa środków.

Budowa drogi S5 pomiędzy Nowymi Marzami i Bydgoszczą obejmuje cztery z siedmiu odcinków, na jakie została podzielona inwestycja. Są to odcinki: Nowe Marzy – Dworzysko, Dworzysko – Aleksandrowo, Aleksandrowo – Tryszczyn i Tryszczyn – Białe Błota.

Projekt obejmuje, oprócz budowy drogi, przebudowę czterech węzłów, budowę dziewięciu węzłów, pięciu miejsc obsługi podróżnych i dwóch obwodów utrzymania drogi.

Całość S5 w województwie kujawsko-pomorskim, od autostrady A1 w Nowych Marzach do granicy z Wielkopolską będzie miała długość 130 km. Inwestycję podzielono na następujące odcinki: Nowe Marzy-Dworzysko (23,3 km), Dworzysko-Aleksandrowo (22,4 km), Aleksandrowo-Tryszczyn (14,7 km), Tryszczyn-Białe Błota (13,5 km), Białe Błota-Szubin (9,7 km), Szubin-Jaroszewo (19,3 km), Jaroszewo-granica z Wielkopolską (25,1 km). Zakończenie robót planowane jest na koniec 2019 r.

PAP/RIRM

drukuj