fot. sft.pl

Inwestycje w terminalu promowym w Świnoujściu zwiększą obrót towarów

Dzięki nowemu stanowisku do obsługi dużych promów w świnoujskim terminalu wzrośnie obrót towarów – powiedziała PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.

W świnoujskim terminalu w 2017 r. ma ruszyć budowa nowego stanowiska do obsługi dużych promów, a także przebudowa układu kolejowego i drogowego. Umowę na dofinansowanie inwestycji ze środków programu CEF „Łącząc Europę” podpisano w poniedziałek w Warszawie. To jeden z elementów usprawniających istniejące połączenie Świnoujście – Trelleborg, mające od 2014 r. status tzw. autostrady morskiej.

„Liczymy, że nowe inwestycje infrastrukturalne zwiększą masę towarową przechodzącą przez port w Świnoujściu” – powiedziała PAP Woźniak Lewandowska.

„Obecnie dynamika wzrostu obrotów towarowych w świnoujskim terminalu promowym wynosi ok. 10 proc. w roku, a dzięki nowej inwestycji z pewnością wzrośnie” – dodała.

Inwestycje w świnoujskim terminalu mają przystosować jego infrastrukturę do obsługi tzw. transportu intermodalnego, w którym wykorzystuje się więcej niż jeden rodzaj transportu.

„Efektem przebudowy będzie infrastruktura portowa, która pozwoli obsługiwać duże promy o długości do 265 metrów oraz możliwość świadczenia nowego rodzaju przeładunków przy udziale transportu kolejowego” – powiedziała Woźniak-Lewandowska.

Przedsięwzięcie realizowane będzie wraz z portem i gminą Trelleborg. Szwedzi mają rozbudować swój port do obsługi promów o długości 240 metrów.

Całkowita wartość projektu w obu portach to blisko 30 mln euro. Inwestycje stanowią element unijnego projektu, który ma usprawnić tzw. łańcuchy transportowo-magazynowe między Skandynawią i Europą Południową, obejmujące m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami – w Szczecinie i Świnoujściu.

W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe – w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe – suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.

PAP/RIRM

drukuj