PAP/Radek Pietruszka

II Kongres Rozwoju Kolei

Kolej jest jedną ze strategicznych gałęzi gospodarki Polski – mówił prezydent Andrzej Duda na drugim Kongresie Rozwoju Kolei „Przyszłość i Perspektywy”. Przedstawiciele polskich przewoźników kolejowych oraz eksperci dyskutowali o kierunkach rozwoju przewozów kolejowych.

Kolej ma strategiczne znaczenie dla kształtowania polityki i zdobywania przewag gospodarczych na arenie międzynarodowej.

– Koleją można przetransportować w zasadzie wszystko, o ile są ograniczenia i transport kołowy nie wszystko zdoła unieść, o tyle kolej zdoła unieść praktycznie wszystko i stąd ten rozwój, który nam jest niezwykle potrzebny – mówił prezydent Andrzej Duda.

Sztandarową inwestycją polskiego rządu jest Centralny Port Komunikacyjny. Planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na obszarze trzech tysięcy hektarów wybudowany zostanie Port Lotniczy „Solidarność” obsługujący początkowo 45 milionów pasażerów rocznie. Przygotowano kolejny etap prac.

– Przedstawiamy strategiczne studium lokalizacyjne dla dziesięciu szprych i jednocześnie plan budowy 1600 km nowych linii kolejowych – poinformował premier Mateusz Morawiecki.

https://twitter.com/PremierRP/status/1222498148570009603?fbclid=IwAR2W0x-6ZIqGl__qnCCyuSHZPE_Wl-eYfM_61euFtWWIO_DhHSk9qe8zl6w

https://twitter.com/PremierRP/status/1222510256217108481?fbclid=IwAR3iqxTTTvKQm5rKSgR-dnWGFcGdqmotHjkHJnkHlwSr1F3C1SWIYwK5mTY

Owe szprychy to nowe linie kolejowe łączące duże miasta z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Przygotowane studium lokalizacyjne zawiera mapy linii kolejowych prowadzących do planowanego lotniska, ale ich ostateczny przebieg zależeć ma od wyników konsultacji społecznych i badań środowiskowych. Kolej otwiera się także na morze. Są środki na poprawę połączeń portów morskich z liniami kolejowymi.

– Przeznaczono ponad 5 mld zł na przebudowę dostępu do portów morskich, portów Trójmiasta i portów Szczecin-Świnoujście – podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W Polsce wciąż prowadzone są modernizacje infrastruktury kolejowej. Na początku roku PKP Intercity otrzymało 90 zmodernizowanych wagonów pasażerskich.

https://twitter.com/MI_GOV_PL/status/1222180239989780485

Modernizowane są kolejne linie kolejowe, m.in. na trasie Warszawa – Lublin.

Jak zauważył prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski, na potrzeby pasażerów reagują mniejsi przewoźnicy.

– W grudniu 2019 roku zwiększyliśmy liczbę pociągów aż o 32 procent, to jest ponad 89 pociągów więcej – wskazał Janusz Malinowski.

Program Kolej Plus przywraca zlikwidowane połączenia kolejowe.

– Gwarantuje 6.5 miliarda złotych na przywrócenie kolei m.in. do Sokołowa Podlaskiego, Włodawy, Jastrzębia Zdroju, Myślenic i jeszcze wielu innych miejscowości – powiedział Andrzej Adamczyk.

W ubiegłym roku przywrócono ruch kolejowy między Łukowem a Parczewem, Kielcami a Buskiem-Zdrój czy Głogowem a Lesznem. Zmiany widać też w większych miejscowościach.

– Linię obwodową w Warszawie otworzyliśmy po wielu latach niefunkcjonowania, nowe przystanki Wola czy np. Powązkowska – mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.

Za likwidowanie połączeń kolejowych odpowiadają przede wszystkim rządy sprawujące władzę w latach 1990-2015. W tym okresie długość aktywnych tras kolejowych zmniejszyła się o 27 procent. Wynikało to z innych priorytetów.

– (Poprzednie rządy – przyp. red.) skupiały się bardziej na tym, aby np. transport drogowy, który był również w opłakanym stanie, powoli usprawniać, ale przede wszystkim też działały w zupełnie innych realiach, były zupełnie inne możliwości finansowe Polski – zauważył politolog Conrad Gadomski.

Według dr. Jana Raczyńskiego, eksperta Instytutu Kolejnictwa, potrzebny jest rozwój kolei dużych prędkości.

– Średnio w państwach Unii Europejskiej udział kolei dużych prędkości liczony w pasażero-kilometrach, czyli w tej pracy przewozowej, wynosi 28 procent. My tym naszym skromnym pociągiem Pendolino, których mamy 20 sztuk, dodaliśmy kilka procent i dorzuciliśmy do tego całego europejskiego worka – wskazał dr Jan Raczyński.

O znaczeniu przewozów kolejowych świadczą liczby. W 2019 roku polska kolej przewiozła rekordową liczbę 335 milionów pasażerów, o ponad 50 milionów więcej niż w roku 2015.

TV Trwam News

drukuj

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl