A. Bielan: Z niepokojem patrzymy na możliwość tzw. otwartego Brexitu
My Polacy, ze względu na dużą liczbę rodaków, którzy mieszkają w Wielkiej Brytanii, z niepokojem patrzymy na możliwość tzw. otwartego Brexitu – powiedział w czwartek w radiowej Jedynce wicemarszałek Senatu Adam Bielan.
Pytany o możliwość tzw. otwartego Brexitu, czyli wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej bez podpisania z nią porozumienia, Bielan odpowiedział, że Polska patrzy na takie scenariusz „z niepokojem”.
„My Polacy, ze względu na liczbę rodaków, którzy mieszkają na Wyspach, to jest ponad milion osób – przypomnę, że niemal każdy ma w swojej rodzinie, w gronie znajomych kogoś, kto na Wyspach Brytyjskich mieszka, pracuje – z niepokojem patrzymy na te wszystkie wydarzenia” – zaznaczył Adam Bielan.
Przyznał, że w Wielkiej Brytanii trwają przygotowania do wszelkich możliwych scenariuszy, ale nie znaczy to, że Wielka Brytania i UE są przygotowane na „twardy Brexit”.
„To będzie oznaczało olbrzymie problemy, również jeśli chodzi o połączenia lotnicze” – ocenił wicemarszałek Senatu.
Zdaniem Adama Bielana, w tej chwili możliwe są wszystkie scenariusze.
„Wciąż możliwy jest upadek rządu pani premier May. Wprawdzie wygrała głosowanie nad wotum nieufności, ale lider laburzystów (Labour Party – PAP) jeszcze wczoraj zarzekał się, że będzie ten wniosek ponawiał aż do skutku no i nie są zupełnie wykluczone przyspieszone wybory, chociaż widać wyraźnie, że większość Izby Gmin takich wyborów w tej chwili nie chce. Ale tego wariantu zupełnie nie da się wykluczyć, gdyby kryzys przedłużał się o kilka tygodni” – stwierdził wicemarszałek Senatu.
Adam Bielan zaznaczył, że żaden z jego kolegów mieszkających w Wielkiej Brytanii nie jest w stanie ocenić, który scenariusz jest najbardziej prawdopodobny.
„Jesteśmy w sytuacji, w której nie sposób przewidzieć tego, co będzie za miesiąc” – powiedział senator.
Adam Bielan ocenił, że przywódcy unijni prezentują w tej kwestii „twardą postawę”.
„Brexit to jest też grzech co najmniej zaniechania ze strony kluczowych przywódców unijnych (…), którzy najpierw w negocjacjach z premierem Cameronem nie byli w stanie posunąć się choćby na centymetr. Nie byli w stanie (nic dać – PAP) premierowi Cameronowi, który był zwolennikiem pozostania w UE (…), a nie dostał od przywódców unijnych poważnych warunków” – stwierdził wicemarszałek Senatu.
Jak dodał, podobnie było w trakcie negocjacji dotyczących samego Brexitu.
„Dziś wielu przywódców unijnych nie ukrywa satysfakcji, że Brytyjczycy dzisiaj mają kłopoty, bo to jest cały proces, który ma zastraszyć kolejnych kandydatów do wyjścia z UE” – mówił Adam Bielan.
We wtorek Izba Gmin zagłosowała przeciwko proponowanemu przez rząd projektowi umowy o zasadach wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Przeciwko propozycji zagłosowało aż 432 posłów przy zaledwie 202 głosach poparcia (przewaga 230 głosów). Tak wysokiej parlamentarnej porażki urzędującego brytyjskiego premiera nie było od ponad 100 lat.
W środę wieczorem Brytyjska Izba Gmin zagłosowała przeciwko złożonemu przez opozycyjną Partię Pracy wnioskowi o wyrażenie wotum nieufności dla rządu Theresy May. Przeciwko propozycji zagłosowało 325 posłów przy 306 głosach poparcia (przewaga 19 głosów). W efekcie szefowa rządu i jej ministrowie pozostaną na stanowiskach. Po głosowaniu brytyjska premier Theresa May zaapelowała do posłów wszystkich ugrupowań o „zjednoczenie się, postawienie interesu narodowego na pierwszym miejscu i zrealizowanie woli wyrażonej w referendum” o wyjściu kraju z UE. Jak oceniła, „zdecydowana większość Brytyjczyków chce od nas doprowadzenia do Brexitu i rozwiązania innych poważnych kwestii, które są dla nich ważne”.
W razie braku większości dla umowy proponowanej przez May lub jakiegokolwiek alternatywnego rozwiązania Wielka Brytania automatycznie opuści UE o północy z 29 na 30 marca bez umowy na mocy procedury wyjścia opisanej w art. 50 traktatów. Taki scenariusz prawdopodobnie doprowadziłby do poważnych utrudnień w handlu międzynarodowym i problemów z zaopatrzeniem w żywność, leki oraz zaburzyłby europejski łańcuch dostaw, np. w branży motoryzacyjnej.
PAP/RIRM