Hiszpania: ceny żywności wzrosły średnio o 11 proc. w ciągu roku, oleju – o ponad 32 proc., cukru – ponad 30 proc.
Ceny artykułów żywnościowych wzrosły w Hiszpanii we wrześniu średnio o prawie 11 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem w roku ubiegłym – wynika z badań firmy konsultingowej NIQ.
Najbardziej wzrosła cena oleju z oliwek – o ponad 32 proc., cukru – ponad 30 proc., ryżu – ponad 17 proc., sera – ok. 15 proc.
Zgodnie z danymi organizacji konsumenckiej OCU ponad połowa konsumentów przestała kupować droższe produkty mięsne i rybne, optując za tańszymi produktami.
Prawie połowa z 1518 ankietowanych przyznała, że musiała ograniczyć zakup świeżych owoców i warzyw, a 30 proc. – produktów mlecznych.
Hiszpanie kupują więcej produktów przecenionych, np. ryb, które są na granicy przeterminowania, ale wciąż nadają się do spożycia, tańszych mrożonek czy produktów sezonowych.
Jeden kg świeżego ostroboka w sezonie kosztuje 7,36 euro za kg, wobec prawie 21 euro za kg łososia – wskazuje raport OCU.
Konsumenci kupują także tzw. białe marki produktów mlecznych, sprzedawane pod logo supermarketów i tańsze nawet o jedną czwartą.
Według dyrektor generalnej NIQ Patricii Daimiel ceny żywności wpłyną na tegoroczne wydatki świąteczne – więcej konsumentów będzie optowało za rodzinnymi spotkaniami w domu zamiast celebrowania świąt i nowego roku w restauracjach czy podróżowania.
OCU zwróciła się do rządu o pilne zwiększenie pomocy dla rodzin w kryzysie.
PAP