Homilia Ojca św. wygłoszona podczas Mszy św. we Fryburgu


Pobierz Pobierz

Drodzy bracia i siostry!

Jestem wzruszony odprawiając po raz kolejny Eucharystię – dziękczynienie z
tak wielu osobami przybyłymi z różnych części Niemiec oraz krajów
sąsiednich. Pragniemy kierować nasze dziękczynienie zwłaszcza ku Bogu, w
którym poruszamy się i żyjemy. Chciałbym również podziękować wszystkim za
modlitwy w intencji Następcy Piotra, aby mógł nadal wykonywać swoje
obowiązki z radością i ufną nadzieją oraz umacniać swych siostry i braci w
wierze.
„Boże, Ty przez przebaczenie i litość najpełniej okazujesz swoją wszechmoc”
– mówiliśmy w dzisiejszej kolekcie. W pierwszym czytaniu słyszeliśmy, jak
Bóg w dziejach Izraela pozwolił rozpoznać potęgę swego miłosierdzia.Doświadczenie z niewoli babilońskiej pogrążyło naród w kryzysie wiary: dlaczego przytrafiło się to nieszczęście? Czyż Bóg nie był naprawdę potężny?

 

 

W obliczu wszystkich straszliwych rzeczy, jakie dzieją się w świecie
istnieją teologowie, który, którzy mówią, że Bóg nie może być wszechmocny.
Natomiast my wyznajemy Boga Wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi.
Jesteśmy zadowoleni i wdzięczni, że jest On wszechmocny. Ale musimy też mieć świadomość, że wypełnia On swoją władzę inaczej, niż zwykli to czynić
ludzie. On sam wytyczył granice swojej mocy, uznając wolność swoich
stworzeń. Cieszymy się i jesteśmy wdzięczni za dar wolności. Ale jesteśmy
przerażeni, kiedy widzimy straszliwe rzeczy, do których z tego powodu
dochodzi. Zaufajmy Bogu, którego moc przejawia się przede wszystkim we
współczuciu i przebaczeniu. Drodzy wierni, bądźmy też pewni, że Bóg pragnie
zbawienia swojego ludu. On pragnie naszego zbawienia. Zawsze, a zwłaszcza w
czasach niebezpieczeństwa i wstrząsów jest blisko nas, Jego serce bije dla
nas, pochyla się nad nami. Aby moc jego miłosierdzia mogła dotknąć naszych
serc, konieczne jest otwarcie na Niego, potrzebna jest gotowość do
zaniechania zła i wydostania się z obojętności oraz zrobienie miejsca na
Jego słowo. Bóg szanuje naszą wolność. On nas nie zmusza.

Jezus podejmuje w Ewangelii ten podstawowy temat przepowiadania prorockiego.
Opowiada przypowieść o dwóch synach, których ojciec prosi, żeby pracowali w
jego winnicy. Jeden z nich odpowiedział: „”Idę, panie”, lecz nie poszedł”
(Mt 21,29). Drugi natomiast powiedział do Ojca: „Nie chcę”. Później jednak opamiętał się i poszedł” (Mt 21,30). Na pytanie Jezusa, który z dwóch wypełnił wolę Ojca, słuchacze odpowiedzieli: „Ten drugi” (Mt 21,31). Przesłanie tej przypowieści jest jasne: nie liczą się słowa, lecz działanie,
akty nawrócenia i wiary. Jezus skierował to przesłanie do arcykapłanów i
starszych ludu, to znaczy do religijnych ekspertów ludu Izraela. Mówią oni
najpierw „tak” wobec woli Bożej. Ale ich religijność staje się rutyną, a Bóg
już ich nie niepokoi. Dlatego uważają przesłanie Jana Chrzciciela i orędzie
Jezusa Chrystusa za uciążliwe. Dlatego Pan kończy swą przypowieść
drastycznymi słowami: „Celnicy i nierządnice wchodzą przed wami do królestwa
niebieskiego. Przyszedł bowiem do was Jan drogą sprawiedliwości, a wyście mu
nie uwierzyli. Celnicy zaś i nierządnice uwierzyli mu. Wy patrzyliście na
to, ale nawet później nie opamiętaliście się, żeby mu uwierzyć”. (Mt 21,31-32). Słowo to przetłumaczone na język naszych czasów mogłoby brzmieć
następująco: agnostycy, którzy nie znajdują spokoju z powodu pytania o Boga,
ludzie, którzy cierpią z powodu naszych grzechów i tęsknią za czystym
sercem, są bliżsi królestwu Bożemu niż rutyniarze kościelni, którzy widzą w
Kościele jedynie aparat, ale których serce jest obojętne na wiarę.

Tak więc słowa Jezusa powinny nas skłonić do refleksji, wstrząsnąć nami. Nie
oznacza to jednak, że wszystkich tych, którzy żyją w Kościele i dla niego
pracują należy zaszeregować jako dalekich od Jezusa i Królestwa Bożego.
Absolutnie nie! Jest to raczej właściwa chwila, żeby skierować słowa
głębokiej wdzięczności wielu etatowym i nieetatowym współpracownikom, bez
których nie do pomyślenia byłoby życie parafii i Kościoła jako
całości. Kościół
w Niemczech ma wiele instytucji społecznych i charytatywnych, w których
miłość bliźniego praktykowana jest w formie efektywnej także społecznie, i
to aż po krańce ziemi. Pragnę wyrazić moją wdzięczność i uznanie wszystkim
osobom angażującym się w niemiecką Caritas lub inne organizacje kościelne,
lub wielkodusznie poświęcającym swój czasu i energię jako wolontariusze w
Kościele. Posługa taka wymaga nade wszystko kompetencji rzeczowej i zawodowej. Lecz w sensie nakazu Jezusa trzeba więcej: otwartego serca,
które pozwala dotknąć się miłością Chrystusa i w ten sposób obdarzyć
bliźniego, który nas potrzebuje, czymś więcej niż posługą techniczną:
miłością, w której ukazuje się drugiemu miłującego Boga – Chrystusa.
Postawmy więc sobie pytanie: co z moją osobistą relację z Bogiem – w
modlitwie, w niedzielnej Mszy św., w pogłębianiu wiary poprzez rozważanie
Pisma Świętego oraz studium Katechizmu Kościoła Katolickiego? Drodzy
przyjaciele! Odnowa Kościoła może ostatecznie przyjść jedynie przez gotowość
do nawrócenia i przez odnowienie wiary.

W Ewangelii dzisiejszej niedzieli jest mową o dwóch synach, za którymi stoi
tajemniczy, trzeci syn. Pierwszy syn mówi „tak” ale nie wypełnia tego, co mu
nakazano. Drugi syn mówi „nie” ale wypełnia później wolę Ojca. Trzeci syn
mówi „tak” i czyni także to, co mu kazano. Tym trzecim synem jest Syn
Jednorodzony Boga, Jezus Chrystus, który nas wszystkich tutaj przyprowadził. Jezus przychodząc na świat powiedział: „Oto idę… abym spełniał wolę Twoją,
Boże” (Hbr 10,7). Owo „tak”, On nie tylko powiedział, ale wypełnił. W hymnie chrystologicznym drugiego czytania mowa jest o tym, że: „On, istniejąc w
postaci Bożej, nie skorzystał ze sposobności, aby na równi być z Bogiem,
lecz ogołocił samego siebie, przyjąwszy postać sługi, stawszy się podobnym do ludzi. A w zewnętrznym przejawie, uznany za człowieka, uniżył samego
siebie, stawszy się posłusznym aż do śmierci – i to śmierci krzyżowej” (2, 6-8 Flp). W pokorze i posłuszeństwie Jezus wypełnił wolę Ojca, umarł za swoich braci i siostry na krzyżu, wybawił nas od pychy i uporu. Dziękujmy mu
za oddanie samego siebie, zegnijmy kolana przed Jego Imieniem i wyznawajmy
wraz z pierwszym pokoleniem uczniów: „Jezus Chrystus jest Panem – ku chwale
Boga Ojca” (Flp 2,10).

Życie chrześcijańskie nieustannie musi orientować się według kryteriów
Chrystusa. „To dążenie niech was ożywia; ono też było w Chrystusie Jezusie”
(Flp 2,5), pisze św. Paweł we wprowadzeniu do hymnu chrystologicznego. Kilka wersetów wcześniej, zachęca: „Jeśli więc jest jakieś napomnienie w
Chrystusie, jeśli – jakaś moc przekonująca Miłości, jeśli jakiś udział w
Duchu, jeśli jakieś serdeczne współczucie – dopełnijcie mojej radości przez
to, że będziecie mieli te same dążenia: tę samą miłość i wspólnego ducha,
pragnąc tylko jednego” (Flp 2,1-2). Podobnie jak Chrystus był w pełni zjednoczony z Ojcem i Jemu posłuszny, tak też i Jego uczniowie powinni być
posłuszni Bogu mieć nawzajem te same dążenia. Drodzy przyjaciele! Wraz z
Pawłem odważę się was wezwać: dopełnijcie mojej radości, będąc mocno
zjednoczonymi w Chrystusie! Kościół w Niemczech stawi czoła wielkim
wyzwaniom teraźniejszości i przyszłości i pozostanie zaczynem w
społeczeństwie, jeśli kapłani, osoby konsekrowane i świeccy wierzący w
Chrystusa, dochowując wierności swemu specyficznemu powołaniu będą
współpracować w jedności; jeśli parafie, wspólnoty i ruchy będą się
wzajemnie wspierały i ubogacały; jeśli ochrzczeni i bierzmowani będą nieść
wysoko pochodnię autentycznej wiary w jedności z biskupem i zechcą nią
oświecić swoją głęboką wiedzę i umiejętności. Kościół w Niemczech będzie
nadal błogosławieństwem dla ogólnoświatowej wspólnoty katolickiej, jeśli
pozostanie wiernie zjednoczony z Następcami świętego Piotra i apostołów,
jeśli będzie na wiele sposobów troszczył się o współpracę z krajami
misyjnymi i zechce się w tym „zarazić” radością wiary młodych Kościołów.

Św. Paweł z wezwaniem do jedności łączy wezwanie do pokory: „niczego nie
pragnąc dla niewłaściwego współzawodnictwa ani dla próżnej chwały, lecz w
pokorze oceniając jedni drugich za wyżej stojących od siebie. Niech każdy ma
na oku nie tylko swoje własne sprawy, ale też i drugich!” (Flp 2,3-4). Życie chrześcijańskie jest pro-egzystencją: życiem dla innych, pokornym
zaangażowaniem wobec naszych bliźnich i dobra wspólnego. Drodzy Wierni!
Pokora jest cnotą,która nie jest w dzisiejszym świecie na wagę złota. Ale uczniowie Pana wiedzą, że ta cnota jest, jeśli tak można powiedzieć oliwą,
która czyni procesy dialogu owocnymi, współpracę – łatwą a jedność po
prostu serdeczną. Łacińskieokreślenie pokory Humilitas ma nieco wspólnego z humus to znaczy z próchnicą glebową. Ludzie pokorni stoją obiema nogami na
ziemi. Ale przede wszystkim słuchają Chrystusa, Słowa Bożego, które
nieustannie odnawia Kościół i każdego z jego członków.

Prośmy Boga, o odwagę i pokorę, aby kroczyć drogą wiary i czerpać z
obfitości Jego miłosierdzia, kierując stale swój wzrok na Chrystusa, Słowo,
które wszystko czyni nowym, które jest dla nas „drogą i prawdą, i życiem”
(J 14,6), które jest naszą przyszłością.

Amen.

drukuj