fot. Monika Bilska

Ks. bp A. Bałabuch: Triduum Paschalne uobecnia i uskutecznia całe misterium Paschy

Triduum Paschalne uobecnia i uskutecznia całe misterium Paschy, tj. przejście Zbawiciela z tego świata do Ojca. Czym niedziela jest w tygodniu, tym Triduum Paschalne w roku liturgicznym – powiedział ks. bp Adam Bałabuch, przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Konferencji Episkopatu Polski.

Ks. bp Adam Bałabuch przypomniał, że przejście Chrystusa przez mękę, śmierć i zmartwychwstanie do Ojca sprawujemy w tych dniach w znakach liturgicznych i sakramentalnych.

„W ten sposób jednoczymy się z Chrystusem, naszym Panem i Zbawicielem, w Jego zamyśle i dziele zbawczym, którego dokonał dla nas i dla naszego zbawienia” – podkreślił przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP.

Ks. bp Adam Bałabuch zaznaczył, że Triduum Paschalne rozpoczynamy w wielkoczwartkowy wieczór, kiedy sprawujemy Mszę świętą Wieczerzy Pańskiej. Jednakże wcześniej, rano, zazwyczaj w kościołach katedralnych, sprawowana jest także Msza krzyżma, w czasie której konsekrowany jest święty olej krzyżma i błogosławione są oleje: olej chorych i olej katechumenów.

„Wielkoczwartkowa liturgia przypomina nam Ostatnią Wieczerzę, kiedy to Pan Jezus +umiłowawszy swoich – jak pisze ewangelista – do końca ich umiłował+ i ofiarował Ojcu Niebieskiemu, pod postaciami chleba i wina, swoje Ciało i swoją Krew. Nie tylko ofiarował Ojcu Ciało i Krew, ale też dał Apostołom do spożycia swoje Ciało i swoją Krew. Następnie powiedział do nich, żeby +czynili to na Jego pamiątkę+. Ta Msza święta sprawowana jest na pamiątkę ustanowienia Eucharystii, czyli upamiętnienia Paschy Pana, w której ofiara nowego prawa zostaje utrwalona pod osłoną sakramentalnych znaków” – powiedział ksiądz biskup.

Dodał, że wielkoczwartkowa Msza święta jest też pamiątką ustanowienia kapłaństwa, przez które przedłuża się w świecie posłannictwo Chrystusa i Jego zbawcza Ofiara.

„Eucharystia jest przypomnieniem także miłości, jaką Pan ukochał nas aż do śmierci” – podkreślił.

W Wielki Piątek Męki Pańskiej przeżywamy wydarzenie ofiarowania się Chrystusa jako naszej Paschy.

„Kościół rozmyśla nad Męką swojego Pana, adoruje Krzyż, ale też wspomina swoje narodzenie z boku Chrystusa, który umarł na Krzyżu i z którego przebitego boku wypłynęła Krew i Woda. W tym dniu, kiedy Chrystus został złożony w ofierze jako nasza Pascha, spełniło się to, co było obiecane pod osłoną znaków w Starym Testamencie, choćby pod osłoną znaku baranka paschalnego. Tutaj Chrystus staje się dla nas barankiem paschalnym, który ofiaruje za nas samego siebie. I z boku Chrystusa umierającego na Krzyżu zrodził się też przedziwny sakrament całego Kościoła” – powiedział ks. bp Adam Bałabuch.

Przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów zauważył, że kiedy wpatrujemy się w Krzyż Chrystusa, naszego Pana, i rozmyślamy nad powierzonym nam posłannictwem, to odnosimy swoje serca do Chrystusa w duchu wdzięczności za to wszystko, co uczynił dla nas i dla naszego zbawienia.

„Jesteśmy wdzięczni Chrystusowi za trud Jego męki, śmierci, abyśmy mieli otwarte bramy Królestwa Bożego. Wielki Piątek to przede wszystkim nasze skupienie się wokół Krzyża Jezusa Chrystusa, Krzyża, +na którym zawisło zbawienie świata+” – powiedział duchowny.

Wigilia Paschalna, to – zgodnie ze starodawną tradycją – noc czuwania na cześć Pana.

„Dlatego przepisy podkreślają, że nie można rozpocząć liturgii Wigilii Paschalnej przed zapadnięciem zmroku, ponieważ jest to upamiętnienie tej nocy, kiedy Chrystus zmartwychwstał” – podkreślił ks. bp Adam Bałabuch. Dodał, że Kościół, czuwając, oczekuje zmartwychwstania Pana i sprawuje to zmartwychwstanie w sakramentach wtajemniczenia chrześcijańskiego.

Ks. bp Adam Bałabuch zaznaczył, że istotę Wigilii Paschalnej bardzo dobrze ukazują nam znaki, którymi się posługujemy podczas liturgii.

„Jest to bardzo głęboka symbolika. Najpierw symbolika ognia, światła. Paschał, który płonie, to podkreślenie, że Chrystus jest dla nas światłością świata, On oświetla mroki grzechu, On wszystko rozprasza po to, abyśmy mogli żyć w świetle. On jest światłością. Dalej liturgia poświęcenia wody chrzcielnej, a jednocześnie często celebruje się także sakrament Chrztu i Bierzmowania podczas liturgii paschalnej – sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego, które włączają nas w Chrystusa, w Jego tajemnicę zbawczą, w życie samego Boga, w życie Kościoła. To sakramenty, które pozwalają nam razem z Chrystusem przechodzić ze śmierci do życia” – stwierdził przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów.

Dodał, że Eucharystia, którą celebrujemy w tę noc, uobecnia nam przede wszystkim zmartwychwstanie naszego Pana Jezusa Chrystusa, a Komunia święta jest dopełnieniem odnowienia przyrzeczeń Chrztu świętego, jest dla nas ciągłą okazją do tego, by razem z Chrystusem przechodzić ze śmierci do życia. Ks. bp Adam Bałabuch przypomniał, że w Wigilię  Paschalną mamy też bardzo bogatą Liturgię Słowa, która przypomina nam całe dzieje zbawienia prowadzące do Chrystusa, do Jego zwycięstwa oraz do Jego powtórnego przyjścia w chwale.

Duchowny zauważył, że również w tym roku nie wszyscy będziemy mieli okazję bezpośredniego uczestnictwa w Triduum Paschalnym ze względu na obowiązujące obostrzenia epidemiczne.

„Niezależnie od tego, czy będziemy uczestniczyć w Triduum Paschalnym w naszych świątyniach, czy w domu, to Wielki Post jest pięknym czasem, który nas prowadzi do przeżywania Triduum Paschalnego, a więc nie wchodzimy w nie tak nagle, nieprzygotowani. Mam nadzieję, że większość z nas wykorzystała dobrze okres Wielkiego Postu poprzez praktykę postu, modlitwy i jałmużny, żeby przygotować swoje serce na wielkie wydarzenia. Była okazja, żeby przygotować swoje serce przez rekolekcje wielkopostne” – powiedział ksiądz biskup.

Odnosząc się do sakramentu pojednania i pokuty, ks. bp Adam Bałabuch przypomniał, że można przystąpić do spowiedzi w ciągu całego roku.

„Ważne, żeby w okresie paschalnym być w stanie łaski uświęcającej i móc przyjąć Komunię świętą. Ten czas w Kościele jest bardzo rozszerzony, gdyż trwa od Wielkiego Postu aż do niedzieli Trójcy Świętej, czyli jeszcze tydzień po zakończeniu Okresu Wielkanocnego mamy możliwość, żeby wypełnić przykazanie przyjęcia Komunii świętej wielkanocnej” – podkreślił duchowny.

W kwestii błogosławienia pokarmów na stół wielkanocny ks. bp Adam Bałabuch zaznaczył, że jeśli nie ma okazji, aby pokarmy pobłogosławić w Wielką Sobotę w naszych świątyniach, to jest możliwość uczynienia tego w naszych domach.

„Powinien to uczynić ojciec czy głowa rodziny, wykorzystując modlitwy podane także na stronach internetowych przez naszą Komisję ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów” – stwierdził przewodniczący Komisji.

BP KEP

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl