Zima sparaliżowała europejskie lotniska

Lotniska we Frankfurcie, Londynie oraz Paryżu odwołały swoje loty. Trudne warunki pogodowe, utrzymujące się od kilku dni powodują bardzo utrudnione i niebezpieczne warunki lotów.

Z powodu śniegu i oblodzenia na największym niemieckim lotnisku we Frankfurcie nad Menem do południa w niedzielę odwołano 130 lotów – podała agencja dpa.

„Sytuacja jest napięta” – powiedział rzecznik Fraportu – właściciela i operatora lotniska Frankfurt Airport. Start samolotów opóźnia się, ponieważ z maszyn trzeba usunąć warstwę lodu. Problemy na lotnisku we Frankfurcie wystąpiły już w sobotę, kiedy to z powodu złej pogody odwołano 17 lotów.

Tymczasem ruch na paryskich portach lotniczych: Orly i Roissy-Charles De Gaulle poważnie zakłóciły w niedzielę rano opady śniegu. Około 40 procent lotów zostało odwołanych na żądanie Naczelnej Dyrekcji Lotnictwa Cywilnego – powiadomiła administracja lotnisk. ADP radzi pasażerom, by zanim pojadą na lotnisko upewnili się, czy ich lot nie został wstrzymany.

Paraliż lotniczy dosięgnął również Wielką Brytanię. Lotnisko Heathrow pod Londynem przegrywa z zimą. 20 proc. odlotów i przylotów (260 na ok. 1300) wyznaczonych na niedzielę zostało odwołanych. Wielu pasażerów koczuje na lotnisku czekając na odlot.

W sobotę odwołano ogółem 111 połączeń, z czego 101 to loty British Airways, co tłumaczono tym, że po piątkowych zakłóceniach samoloty były nie tam, gdzie być powinny. Powodem odwołań w niedzielę są nowe opady śniegu i zła widoczność – donoszą media.

W piątek odwołano ogółem ponad 400 odlotów i przylotów. W wypowiedziach pasażerowie dają wyraz swej frustracji. Jeden z nich porównał Heathrow do obozu dla uchodźców.

Władzom lotniska mają za złe, że połączenia w niedzielę odwołano na wiele godzin przed spodziewanymi opadami śniegu. Ok. 3 tys. podróżnych umieszczono w pobliskich hotelach, ale kilkuset musiało spędzić noc na lotnisku.

Największy operator na Heathrow, linie British Airways (BA), obwiniają ośrodek kontroli ruchu za to, że zmniejszył liczbę odprawianych lotów i maszyn, którym udzielał zgody na lądowanie. W najgorszym czasie odprawiał tylko 6 maszyn na godzinę. W normalnych warunkach z Heathrow w ciągu godziny startuje ich kilkadziesiąt.

Część lotów odwołano, dlatego że personel BA czekając na zgodę na odlot przewyższył limit godzin pracy i musiał zejść ze zmiany, mimo iż nie było dla niego zastępstwa. W takiej sytuacji pasażerowie musieli wrócić na lotnisko i czekać na nową odprawę. Niektórzy mieli trudności ze zlokalizowaniem bagażu.

Administrator Heathrow BAA (British Airport Authority) twierdzi, że BA zbyt wolno odladza maszyny, które w tym czasie stoją na stanowiskach i je blokują.

Pasażerowie, którzy w tym czasie wylądowali nie mogą w związku z tym wyjść z samolotów, a pasażerów przygotowujących się do odlotu nie można wprowadzić na pokład. Linie BA zaprzeczają, że oczyszczenie maszyn z lodu zajmuje im dłużej niż powinno.

Według BAA, powodem trudności jest to, że Heathrow działa na pełnych obrotach, wykorzystując 98,2 proc. potencjału. Stąd w przypadku zakłóceń nie ma niewykorzystanych mocy, które może zaangażować z krótkim wyprzedzeniem.

Heathrow jest najruchliwszym europejskim lotniskiem pod względem liczby pasażerów korzystających z niego. W 2012 r. przez lotnisko przewinęło się 70 mln pasażerów. Okoliczni mieszkańcy sprzeciwiają się planom budowy trzeciego pasa.

W 2010 r., gdy z powodu opadów śniegu Heathrow musiał się całkiem zamknąć, operator lotniska zainwestował 36 mln funtów w sprzęt do odśnieżania.

PAP/RIRM

drukuj

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl