Skroplony gaz dla samochodów ciężarowych
PGNiG Obrót Detaliczny dostarczy ponad tysiąc ton skroplonego gazu ziemnego LNG do 27 samochodów ciężarowych, należących do firmy z Dolnego Śląska. To pierwszy tak poważny kontrakt.
Skroplony gaz LNG dostarczany jest do Świnoujścia.
– Taki gaz napędza autobusy w Warszawie, taki gaz używany jest do napedania statków, taki gaz tankujemy na statki pełnomorskie w Gdański w Gdyni, takim gazem gazyfikujemy gminy między innymi na wschodzie i północy Polski, gdzie nie dotarły jeszcze gazociągi – mówi wiceprezes PGNiG SA ds. Handlowych Maciej Woźniak.
Od wczoraj ten gaz będzie trafiał także do ciężarówek w Kostomłotach pod Wrocławiem. Transport skroplonego gazu ziemnego realizować będzie kilka podmiotów, a błękitne paliwo trafi prosto z Terminala LNG w Świnoujściu.
– Podpisujemy największy kontrakt pod względem wolumenu na dostawy gazu LNG dla transportu kołowego, ciężkiego – podkreśla prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha.
To rozwiązanie ma dwie korzyści. Jedną z nich jest korzyść ekonomiczna. Gaz LNG jest dzisiaj dwa razy tańszy niż diesel podkreśla Maciej Woźniak, wiceprezes PGNiG.
– Nasze paliwo jest coraz tańasze, ponieważ dzięki decyzją rządu premiera Morawieckiego, później decyzjom parlamentu obniżono akcyzę na paliwo do celów transpiortowych, na gaz do celów transportowych do zera, a to sprawia, że gaz staje się bardzo konkurencyjny wobec paliw ropopodobnych takich jak benzyna i olej napędowy – mówi Maciej Woźniak.
Drugą korzyścią jest kwestia ekologiczna.
– Spalając gaz w ciężarówce, taka cieżarówka wytwarza o połowę mniej cząstek stałych, które trafiają do powietrza i praktycznie redukuje do zera tlenki azotu – wskazuje.
Czyli tych gazów, które zmieniaja klimat na świecie. Te dwa czynniki – jak podkreślają specjaliści – spowodują bardzo dynamiczny rozwój rynku, a to w efekcie przełooży się na wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki.
TV Trwam News/RIRM