fot. flickr.com

Polska trzecim eksporterem czekolady w Unii Europejskiej

Polska jest już trzecim graczem Unii Europejskiej, jeżeli chodzi o eksport czekolady. Słodycze produkują u nas globalne korporacje, ale coraz większą rolę odgrywają też rozproszone firmy polskie – czytamy w czwartkowym wydaniu „Rzeczpospolitej”.

„Z wynikiem 295 tys. ton czekolady Polska jest już na europejskim podium eksporterów branży czekoladowej. Może nieco zaskakujące, ale Europa – choć nie produkuje najważniejszego surowca czekolady, czyli ziarna kakaowca – jest największym producentem i eksporterem czekolady na świecie” – napisano w „Rzeczpospolitej”, zaznaczając, że „bezkonkurencyjnym graczem w eksporcie czekolady są Niemcy, których zdolności produkcyjne wspiera też ogromny rynek wewnętrzny”.

Jak wyjaśniono, „z okazji Dnia Czekolady, który przypadł w środę, Eurostat zebrał dane eksporterów wysyłających tabliczki czekolady, batoniki, czekoladki, nadziewane czy z owocami, z alkoholem i bez, zarówno na spokojniejszy i bardziej przewidywalny rynek Europy, jak i poza nią, czyli na rynki trzecie”.

„Okazuje się, że w obu konkurencjach Polska radzi sobie naprawdę dobrze. Ogólnie w eksporcie tych słodyczy zajmujemy trzecie miejsce, niedaleko za Niemcami – którzy wysyłają w świat aż 680 tys. ton czekolady i same odpowiadają za 28 proc. eksportu UE (…).  Holandia zajmuje drugie miejsce i posiada 13 proc. udziału w europejskim eksporcie. Tuż za nią plasowała się Polska, która sprzedała za granicę 295 tys. ton czekoladowych słodyczy, co dało jej 12-procentowy udział w czekoladowo-europejskim torcie – czytamy w artykule.

Polska wysyła głównie do UE. Pięciu naszych najważniejszych odbiorców czekolady to Niemcy, Belgia, Francja, Holandia i Czechy. W przypadku czekoladek jest podobnie: Niemcy, Dania, Francja Holandia, Rumunia. Najważniejsze w obu przypadkach są Niemcy, które odpowiadały w 2022 r. za 18 proc. naszego eksportu czekolad i 32 proc. czekoladek.

Jak wyjaśniono, „poza UE najważniejszy dla nas jest były członek europejskiej wspólnoty, Wielka Brytania, która w ubiegłym roku przyjęła 15 proc. naszych wyeksportowanych czekolad i aż blisko jedną trzecią (27 proc.) czekoladek”.

„Wcześniej ważne były też Rosja i Ukraina, ale po wybuchu wojny eksport na te rynki mocno spadł. W zamian Polacy zwiększyli sprzedaż do Turcji czy USA” – czytamy w dzienniku.

PAP

drukuj

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl