fot. PAP/Marcin Obara

Wicemarszałek Senatu: Patriotyzm konsumencki napędza rozwój gospodarki

Patriotyzm konsumencki napędza rozwój gospodarki narodowej i lokalnej – mówiła we wtorek podczas konferencji wicemarszałek Senatu Maria Koc. Zaapelowała do Polaków, by kupowali na Wielkanoc polską żywność.

Jak zaznaczyła, nasza żywność jest wysokiej jakości, zawiera np. mało chemii czy antybiotyków. Maria Koc podkreśliła, że „jeśli kupujemy u naszych rolników i przetwórców, to napędzamy rozwój gospodarki narodowej i lokalnej”.

Dyrektor departamentu promocji i jakości żywności w ministerstwie rolnictwa Michał Rzytki wśród powodów, dla których warto sięgać po polską żywność, wymienił wpływ na środowisko naturalne.

„Kupno produktów z Polski zostawia mniejszy ślad węglowy, niż kupno produktów przywiezionych daleko z zagranicy” – tłumaczył Michał Rzytki. Podał, że np. polskie pomidory pokonują średnio 50 km, a zagraniczne kilkaset, a nawet kilka tysięcy kilometrów.

Michał Rzytki poinformował uczestników konferencji o najnowszej kampanii medialnej na rzecz patriotyzmu konsumenckiego resortu rolnictwa.

„Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poprzez inicjatywę >>Kupuj świadomie<< chce zachęcić konsumentów do kupowania polskich produktów, wytwarzanych na bazie krajowych surowców, pochodzących od lokalnych rolników. Produkt polski to produkt unikalny, wyjątkowy dzięki swojemu miejscu pochodzenia i wieloletniej tradycji wyrobu” – podkreślił dyrektor departamentu promocji i jakości żywności w ministerstwie rolnictwa.

Przewodniczący senackiej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senator Jerzy Chróścikowski zaznaczył, że „patriotyzm gospodarczy nazywany również egocentryzmem konsumenckim, występuje w krajach wysokorozwiniętych”.

Senator wymienił szereg inicjatyw promujących polskie marki, w tym m.in. serwis internetowy i aplikację mobilną „Polska Smakuje”. Jerzy Chróścikowski przypomniał, że parlament uchwalił ustawę o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych pozwalającą oznaczyć żywność jako „produkt polski”. Ustawa wprowadziła nowe regulacje dotyczące norm jakości produkowanej żywności oraz dobrowolnego znakowania artykułów rolno-spożywczych informacją „produkt polski”.

Zgodnie z nowelizacją ustawy etykietą „produkt polski” można znakować nieprzetworzony artykuł rolno-spożywczy, jeżeli powstał na terytorium RP. W przypadku mięsa trzeba wskazać, że zwierzęta urodziły się w Polsce, tu też nastąpiły chów i ubój. Z kolei w przypadku produktów pochodzenia zwierzęcego innych niż mięso – jeżeli zostały pozyskane od zwierząt, których chów odbywa się na terytorium Polski.

PAP/RIRM

drukuj

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl