MGMiŻŚ: Przychody w Gryfii m.in. z remontów i budowy lodołamaczy
Morska Stocznia Remontowa Gryfia planuje uzyskać w tym roku przychody m.in. z remontu cywilnych jednostek i budowy nowych lodołamaczy – poinformował wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.
Informacje na temat sytuacji m.in. Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia były tematem sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
„Stocznia Remontowa Gryfia finalizuje transakcję pozyskania finansowania od instytucji finansowo-bankowych kontraktów długoterminowych, konkretnie budowy lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, oraz remontu jednostki >>Lublin<< dla Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu” – powiedział Grzegorz Witkowski.
Jak dodał, „spółka planuje w br. uzyskać przychody z tytułu realizacji cywilnych projektów remontowych, realizacji nowych budów lodołamaczy oraz produkcji specjalnej na rzecz komendy Marynarki Wojennej”.
Dodał, że spółka ma remontować prom „Gryf”; rozpoczęcie tych prac planowane jest pod koniec czerwca bieżącego roku.
„Finalizowany jest także kontrakt na remont promu >>Galileusz<<. Tutaj rozpoczęcie prac planujemy na początek lipca. Negocjowany jest także kontrakt na remont kolejnego promu; rozpoczęcie tych prac planowane jest na sierpień” – wskazał.
Jak powiedział Grzegorz Witkowski, kontynuowane są również prace nad wykonaniem dokumentacji projektowej dla promu ro-pax. W kwietniu br. rozpoczęły się badania modelowe w Centrum Techniki Okrętowej.
Poseł Arkadiusz Marchewka (PO-KO) pytał, „na jakim etapie jest budowa promu, która rozpoczęła się prawie dwa lata temu od symbolicznego położenia stępki”.
„W tym roku – i mówię to z pełną świadomością – rozpoczną się prace fizycznie przy budowie ro-paksa” – powiedział prezes Gryfii Artur Trzeciakowski.
„Bez względu na to, czy będzie to realizowane według jednego, czy drugiego projektu, o których w tej chwili rozmawiamy, będzie to wykonane w tym roku” – podkreślał.
„Prace związane z realizacją projektu technicznego cały czas trwają; co miesiąc zgodnie z harmonogramem spływa kolejna część dokumentacji” – powiedział Trzeciakowski dopytywany o szczegóły.
Stępkę pod budowę promu typu ro-pax dla PŻB położono w Szczecinie 23 czerwca 2017 r. W lipcu 2018 r. poinformowano, że proces projektowania promu uległ wydłużeniu przez wprowadzenie do niego istotnych zmian. Z tych informacji wynikało także, że prom dla PŻB ma być gotowy na przełomie 2020 i 2021 r.
Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. powstała w wyniku połączenia dwóch zakładów, które od września 2013 r. prowadzą działalność operacyjną jako jedna spółka. Stocznia posiada dwa zakłady produkcyjne – w Szczecinie i Świnoujściu.
PAP/RIRM