fot. pixabay.com

Izrael wydał akt oskarżenia przeciwko premierowi Benjaminowi Netanjahu

Izraelscy prokuratorzy wydali w niedzielę uzupełniony akt oskarżenia zawierający szczegółowe zarzuty przeciwko premierowi Benjaminowi Netanjahu w sprawie korupcyjnej, czego domagali się jego adwokaci – informuje AP.

Benjamin Netanjahu jest oskarżony o oszustwa, nadużycie władzy i przyjmowanie łapówek w trzech sprawach dotyczących korupcji. W jednej z nich Benjamin Netanjahu jest oskarżony o to, że promował przepisy prawne warte setki milionów dolarów dla właściciela firmy telekomunikacyjnej Bezeq w zamian za pozytywne relacje na należącym do niej popularnym portalu informacyjnym Walla.

W odpowiedzi na prośbę prawników Benjamina Netanjahu o więcej szczegółów, izraelscy prokuratorzy opublikowali w niedzielę dokument, w którym twierdzą, że mają w aktach sprawy opisy 315 incydentów opisujących jego żądania, aby pojawiające się w portalu informacje były korzystniejsze dla niego i jego rodziny.

Napisali, że istnieją przesłanki, iż Benjamin Netanjahu osobiście brał udział w 150 z tych incydentów. Stwierdzono, że prośby obejmowały poświęcenia więcej czasu lub znaczenia pozytywnym artykułom i programom o Benjaminie Netanjahu i jego rodzinie, zmiany nagłówków i złagodzenie, a nawet usunięcie niekorzystnych dla nich informacji. Incydenty obejmował również prośby Benjamina Netanjahu o zamieszczanie negatywnych informacji i tekstów o jego politycznych rywalach.

W dokumencie wymieniono 315 incydentów, które obejmowały liczne prośby o opublikowanie pochlebnych artykułów i zdjęć żony Benjamina Netanjahu, Sary, w celu ukrycia tekstów o jej kłopotliwych wydatkach i sprawach prywatnych rodziny Netanjahu oraz prób zdyskredytowania jego rywali. W dokumencie przytoczona jest też wypowiedź ówczesnego akcjonariusza firmy Bezeq, Shaula Elovitcha, wyrażająca obawy, że Benjamin Netanjahu nie zatwierdzi lukratywnych transakcji biznesowych dla firmy, jeśli opublikowane zostaną niekorzystne dla niego materiały.

Na przykład w dniach 17-19 stycznia 2013 r. współpracownik Benjamina Netanjahu przekonał Shaula Elovitcha do opublikowania informacji, że żona Naftalego Bennetta, szefa konkurencyjnej partii religijnej, pracowała w niekoszernej restauracji. Kilka tygodni później Benjamin Netanjahu, za pośrednictwem tego samego współpracownika, naciskał na Wallę, aby usunęła krytyczne artykuły na temat koronkowej sukienki, którą jego żona nosiła przed zaprzysiężeniem nowego parlamentu, i zastąpiła je przychylnymi recenzjami. Portal wyraził zgodę na oba żądania. Przy innej okazji Shaul Elovitch, na prośbę Benjamina Netanjahu, nakazał Walli wstrzymanie transmisji na żywo z wiecu przeciwników Benjamina Netanjahu podczas kampanii wyborczej w 2015 roku.

Proces Benjamina Netanjahu rozpoczął się w zeszłym roku i ma zostać wznowiony w przyszłym miesiącu. Premier zaprzecza wszystkim stawianym mu zarzutom, mówiąc, że jest ofiarą polowania na czarownice zaaranżowanemu przez wrogie media, policję i prokuraturę.

PAP/TV Trwam News

drukuj