fot. PAP/Andrzej Grygiel

Sejmowa komisja o ostatnich prywatyzacjach na kolei

Posłowie, podczas posiedzenia sejmowej Komisji ds. Służb Specjalnych, zapoznają się dziś z informacją ABW i CBA na temat ostatnich prywatyzacji sektora infrastruktury kolejowej.

Resort skarbu chce sprzedać m.in. spółkę PKP Energetyka. Przeciwni jej prywatyzacji są politycy PiS-u, którzy złożyli pozew do sądu,. Podkreślają, że łamane jest prawo.

Pod koniec lipca PKP i zagraniczny fundusz CVC sfinalizowały proces negocjacji sprzedaży akcji PKP Energetyka i podpisały przedwstępną umowę sprzedaży akcji.

W posiadaniu PKP Energetyka jest majątek o znaczeniu państwowym – podkreśla mec. Wojciech Piłat, który przygotował dla PiS-u opinię prawną dotyczącą sprzedaży spółki.

– Prawo zakazuje sprzedaży – na rzecz podmiotów prywatnych – pewnych składników majątkowych, które tworzą linie kolejowe o znaczeniu państwowym. Nie ulega wątpliwości, iż z uwagi na majątek sprzedawanej spółki, zastosowanie będzie miał w tym przypadku zakaz sprzedaży takich linii kolejowych i chcielibyśmy, żeby sąd mógł wypowiedzieć się w tej kwestii. Pozew zawiera również wniosek o wydanie przez sąd zakazu zawierania dalszych umów, które miały sfinalizować transakcję sprzedaży akcji spółki PKP Energetyka. Liczymy na to, iż również nasi adwersarze będą skłonni zastosować się do oceny stanu prawnego, jakiej dokona sąd – stwierdził mec. Wojciech Piłat.

Politycy PiS-u apelowali wcześniej do Ministerstwa Infrastruktury o wycofanie się ze sprzedaży PKP Energetyka. Jednak – według resortu – nie wpływa to na bezpieczeństwo energetyczne kraju.

Poseł Krzysztof Tchórzewski, wiceszef sejmowej Komisji Infrastruktury, podkreślił, że PKP Energetyka odpowiada m.in. za bezpieczeństwo ruchu kolejowego.

– PKP Energetyka jest jedyną firmą energetyczną w Polsce, która ma linie energetyczne niskiego i wysokiego napięcia, które znajdują się na terenie całego kraju, przy wszystkich liniach kolejowych. Z drugiej strony jest to firma, która bardzo poważnie odpowiada za bezpieczeństwo ruchu kolejowego, ponieważ jej zasilenie jest jednocześnie zasileniem także urządzeń ruchu kolejowego, m.in. semaforów świetlnych – to jest jedno. Po drugie – oświetla i zasila wszystkie urządzenia na terenie wszystkich stacji kolejowych – wskazał poseł Tchórzewski.   

Spółka PKP Energetyka powstała w 2001 r. Zatrudnia ponad 7 tys. osób. Około 70 proc. sprzedawanej energii przez spółkę trafia do klientów spoza kolei. Skarb Państwa chce sprzedać ją za blisko 2 mld zł.

RIRM

drukuj