Ursus rośnie w siłę
Polski producent ciągników Ursus podpisał kontrakt warty sto milionów dolarów ze spółką z Zambii. Firma zobowiązała się dostarczyć do tego kraju ponad pięć tysięcy maszyn rolniczych, uruchomić montownię oraz zorganizować tam dziesięć centrów serwisowych. To trzecia umowa Ursusa w Afryce. Firma sprzedaje już maszyny w Etiopii i Tanzanii.
Ursus to ponad 70 lat historii mechanizacji rolnictwa i ponad 120 lat doświadczeń w przemyśle. Jesteśmy dobrze postrzegani przez naszych partnerów, dlatego to właśnie nam są powierzane tak nietypowe zadania – mówi Karol Zarajczyk, prezes firmy.
– Tym czym Ursus różni się od swoich konkurentów w Afryce, to jest właśnie to, że chce dzielić się swoją wiedzą, chce szkolić młodzież, chce współpracować z lokalnymi władzami w kreowaniu miejsc pracy. To nie tylko dostawa komponentów, ale trening i szkolenie miejscowej kadry – podkreśla Karol Zarajczyk.
Ursus to nie tylko ciągniki i maszyny rolnicze, ale także szeroko pojęta elektromobilność – dodaje prezes firmy.
– Autobusy od 8 do 18 metrów elektryczne, także spalinowe, hybrydowe, trolejbusy – to wszystko w ciągu trzech lat udało się zrobić dzięki wsparciu uczelni przede wszystkim lubelskich, Politechniki Lubelskiej również Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Bardzo duży w tym udział miała także Politechnika Warszawska, pomogły nam dotacje z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – zaznacza prezes Ursus S.A.
Rząd niedawno ogłosił program elektromobilności. W ciągu najbliższych dwóch – trzech lat na ulicach polskich miast mogą pojawić się setki autobusów z napędem elektrycznym.
Polacy uwierzyli, że patriotyzm gospodarczy jest ważny – podkreśla wicepremier Jarosław Gowin. Polacy mają gen innowacyjności. Jesteśmy bardzo kreatywni.
– Mam na myśli zwłaszcza tych młodych konstruktorów. To są ludzie, którzy są świetnie wykształceni, którzy nie mają żadnych kompleksów, którzy rzucają wyzwanie światu, globalnej konkurencji i wierzą w to, że można wygrać – mówi wicepremier Jarosław Gowin.
Ursus posiada w swej ofercie obecnie dwa elektryczne autobusy. Władze firmy chcą, by za trzy-cztery lata Ursus produkował kilkaset elektrycznych autobusów i trolejbusów rocznie.
TV Trwam News/RIRM