fot. PAP/Piotr Polak

Rząd proponuje zmiany w przepisach o ruchu drogowym. Pieszy ma mieć pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na pasy

Rząd chce zadbać o bezpieczeństwo pieszych. W tym celu, to pieszy ma mieć pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na pasy. Po zmroku kierowcy będą musieli zwolnić. W godzinach nocnych maksymalna prędkość w terenie zabudowanym ma być zmniejszona do 50 km/h.

Większość wypadków z udziałem pieszych, również tych ze skutkiem śmiertelnym, ma miejsce na przejściach dla pieszych – alarmował mł. insp. Sebastian Gleń, rzecznik Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.

– Prawie 70 proc. tych wypadków wynikało z powodu nieustąpienia pierwszeństwa przez kierowcę na przejściu dla pieszych – informował mł. insp. Sebastian Gleń.

Resort infrastruktury zlecił przygotowanie specjalnego raportu. Wynika z niego, że kierowcy jeżdżą za szybko – podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Największym problemem jest zbyt duża prędkość, którą kierujący pojazdami przekraczają przy przejściach dla pieszych – zaznaczył min. Andrzej Adamczyk.

Stąd propozycja zmian w przepisach, nad którymi pracuje rząd. O szczegółach mówił w Sejmie wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

– Czyli pierwszeństwo dla pieszych, ujednolicenie prędkości nocą do tej prędkości, która obowiązuje między 5.00 rano a 23.00 w obszarze zabudowanym – powiedział Rafał Weber.

Obecnie pieszy ma pierwszeństwo dopiero po wejściu na pasy.

– W tym momencie, kiedy jest pewny, że może bezpiecznie przejść na drugą stronę ulicy, wtedy może przechodzić przez to przejście dla pieszych – zwróciła uwagę asp. Ilona Michalczyk z Komendy Miejskiej Policji w Bielsku-Białej.

Jest jednak – jak tłumaczyła asp. Ilona Michalczyk – zobowiązany do szczególnej ostrożności. Dlatego, nawet po zmianie przepisów, nie będzie można mówić o bezwzględnym pierwszeństwie pieszych – podkreślił z kolei Konrad Romik, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

– Zasada ograniczonego zaufania, zasada szczególnej ostrożności, to są dwa najważniejsze filary polskiego bezpieczeństwa – również prawnie – zaznaczył Konrad Romik.

Dla poprawy bezpieczeństwa pieszych resort infrastruktury chce także ujednolicić prędkość. Ta, która obowiązuje w terenie zabudowanym między godz. 5.00 a 23.00, czyli 50 km/h, ma być też obowiązkowa już po zapadnięciu zmroku. Kolejnym celem jest doświetlenie przejść dla pieszych.

– Tam zalecane jest oświetlenie bezpośrednio nad jezdnią. Lampy muszą być wysunięte, muszą oświetlać centralnie właśnie to przejście dla pieszych – wyjaśnił mł. insp. Sebastian Gleń.

Takie działania mają poprawić widoczność na przejściu. Dotyczy to zwłaszcza tzw. strefy przejściowej.

– Czyli tej strefy, kiedy pieszy, zanim będzie na przejściu dla pieszych, również był odpowiedniej widoczności dla kierującego pojazdem – powiedział Konrad Romik.

W poprzednim roku właściwe oświetlenie zostało zainstalowane na ok. 200 przejściach dla pieszych w całej Małopolsce.

– Przygotowujemy taką inicjatywę na przejściach dla pieszych w całym kraju. To niebawem będzie wiele tysięcy przejść dla pieszych w całym kraju w sposób właściwy doświetlony – podkreślił min. Andrzej Adamczyk.

Wynik z Małopolski resort infrastruktury chce przenieść na pozostałe regiony. W 2019 r. na drogach w całej Polsce zginęło więcej osób niż rok wcześniej. W Małopolsce było na odwrót – 47 ofiar śmiertelnych mniej.

TV Trwam News

drukuj