wikipedia.org

Prezydent ratyfikuje porozumienie AGN

Prezydent RP Andrzej Duda ratyfikuje dziś europejskie porozumienie o  rozwoju śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Nowe przepisy umożliwią występowanie o unijne środki na inwestycje służące poprawie żeglowności na rzekach.

Porozumienie ma przyczynić się do rozwoju międzynarodowego transportu dróg wodnych. Zobowiązuje też Polskę do dostosowania głównych szlaków wodnych do co najmniej czwartej klasy żeglowności. Klasa ta oznacza, że głębokość tranzytowa na szlaku musi wynosić minimum 2,5 m. Klasy niższe nie uprawniają do unijnych pieniędzy.

To porozumienie przywraca Polsce należne miejsce w kwestiach biznesu w transporcie śródlądowym – powiedział poseł Prawa i Sprawiedliwości Krzysztof Zaremba.

– Ta konwencja, która wchodzi w życie wychodzi też naprzeciw programowi rządu PiS. Zapowiadaliśmy, że stworzymy resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej – co zostało uczynione – po to, żeby uczynić polskie rzeki drożnymi i opłacalnymi dla tego typu przedsięwzięć i to się dzieje, oczywiście proszę pamiętać, że też się wpisuje w to projekt przekopania Mierzei Wiślanej i wybudowania portu z prawdziwego zdarzenia w Elblągu, co będzie też takim zaczynem do tej gospodarki transportowej, wodnej z Elblągiem na północy jako portem docelowym – morskim, ale też i śródlądowym – wskazywał Krzysztof Zaremba.

Sieć ujęta w Konwencji AGN jest podzielona na dziewięć głównych wodnych ciągów transportowych i łączy porty 37 krajów europejskich.

Przez Polskę przebiegają trzy międzynarodowe szlaki wodne. Po uzyskaniu standardu określonego w AGN, nasze szlaki będą mogły stać się docelowo elementami transeuropejskiej sieci transportowej TNT.

Obecnie w Polsce jedynie 0,4 proc. transportu przypada na drogi wodne. Tymczasem zobowiązania w tzw. białej księdze wobec UE zakładają, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu.

PAP/RIRM

drukuj