fot. WSKSiM

Poznań: akcja „Zakupy dla seniorów” przed Wielkanocą

Seniorzy z Poznania, którzy chcą skorzystać z usługi „Zakupy dla seniorów” i uzyskać pomoc od wolontariuszy jeszcze przed świętami Wielkanocnymi, powinni się zgłosić do organizatorów akcji najpóźniej do 10 kwietnia.

Jak przypomniał poznański magistrat, każdy uprawniony senior, który chciałby dostać zakupy przed świętami, powinien zadzwonić do Biura Poznań Kontakt najpóźniej do piątku 10 kwietnia do godz. 12.00.

„Złożenie zamówienia po tym terminie oznacza, że usługa będzie mogła zostać zrealizowana dopiero w poświąteczny wtorek, 14 kwietnia. Po okresie świątecznym, czyli po 14 kwietnia, +Zakupy dla seniorów+ działać będą jak zwykle, czyli od poniedziałku do piątku w godz. od 7.30 do 20.00” – wskazał Urząd Miasta Poznania.

Do tej pory z usługi skorzystało ponad 200 poznańskich seniorów.

Jak tłumaczył zastępca dyrektora Caritas Poznań i koordynator akcji ks. Łukasz Łukasik, „współpracuje z nami ponad 80 wolontariuszy, cały czas zgłaszają się kolejni”.

„Przed świętami zgłoszeń na pewno będzie więcej, dlatego bardzo prosimy seniorki i seniorów, żeby nie odkładali kontaktu z nami na ostatnią chwilę” – dodał duchowny.

Poznański magistrat przypomniał, że usługa dostarczenia podstawowych, codziennych produktów i leków jest bezpłatna. Koszt zamówionych zakupów, który pokrywa zainteresowany, nie może przekroczyć kwoty 200 zł. Żywność, środki higieniczne i środki czystości są kupowane w ilościach niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania osób starszych, w sklepach położonych w najbliższej okolicy ich zamieszkania. Leki kupowane są natomiast na podstawie recept.

Z „Zakupów dla seniorów” mogą skorzystać osoby w wieku powyżej 60 roku życia, samotnie prowadzące gospodarstwo domowe lub mieszkające z drugą osobą z niepełnosprawnościami, długotrwale chorą lub niesamodzielną. Zakupy dostarczone są również do mieszkania osoby z niepełnosprawnością, która ukończyła 18 lat, mieszka w Poznaniu i samotnie prowadzi gospodarstwo domowe.

Akcja zakłada pomoc maksymalnie dwa razy w tygodniu. Zgłoszenia przyjmuje Biuro Poznań Kontakt. Podczas rozmowy z jego pracownikiem należy podać swoje imię, nazwisko, adres i numer telefonu. Operator przekaże te informacje koordynatorowi wolontariuszy, a ten telefonicznie skontaktuje się z seniorem i zapyta o potrzeby.

„Rozmowy telefoniczne są podstawowym narzędziem kontaktu. Wolontariusz, który zrobi zakupy, rozliczy się na podstawie paragonu i oświadczenia. Sposób zapłaty oraz dostarczenia towarów jest zawsze ustalany bezpośrednio z seniorem. Całość i poprawność wykonania usługi kończy telefon od koordynatora wolontariuszy” – zaznaczył poznański magistrat.

Urząd Miasta przypomniał, że dla zapewnienia bezpieczeństwa każda usługa będzie miała swój unikatowy numer – do wyłącznej wiadomości seniora. Tym numerem będzie się posługiwał wolontariusz; będzie on miał też swój specjalny identyfikator.

„Żaden wolontariusz nie będzie pukał do domu seniora, jeśli starsza osoba nie zgłosi wcześniej przez telefon zapotrzebowania na usługę” – podkreślił magistrat.

Przedsięwzięcie realizowane jest w oparciu o wolontariat Caritas Archidiecezji Poznańskiej oraz innych organizacji pozarządowych, w tym: Związek Harcerstwa Polskiego, Fundacja Młyn Wsparcie, Fundacja PETRA Senior, Fundacja Fanari, Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy „Flandria a także Kibice LECHA”, które przystąpią do akcji w porozumieniu z Centrum Inicjatyw Senioralnych.

PAP

drukuj