Podlaskie: przemytnicy papierosów próbują je wwieźć w wagonach towarowych
Przemytnicy papierosów próbują przewieźć je przez wschodnią granicę również w pociągach towarowych; w Siemianówce (Podlaskie) celnicy odkryli 42 tys. paczek papierosów w wagonie pociągu wiozącego z Białorusi płyty wiórowe.
Papierosy oznaczone były białoruskimi znakami akcyzy.
„Gdyby zatrzymany towar trafił do obrotu, Skarb Państwa straciłby z tytułu niezapłaconych podatków blisko milion złotych” – poinformował w czwartek asp. Maciej Czarnecki z zespołu prasowego Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku.
Przemyt odkryli funkcjonariusze Oddziału Celnego w Siemianówce w czasie kontroli pociągu z ładunkiem płyt wiórowych, który wjechał z Białorusi do Polski. Podczas rewizji jednego z 33 wagonów mundurowi znaleźli pudła owinięte czarną folią, a w nich 42 tys. paczek papierosów. W sprawie przemytu zostało wszczęte postępowanie karne skarbowe, towar zabezpieczono, a trzyosobowa załoga pociągu została przesłuchana w charakterze świadków.
Próby ukrycia kontrabandy w wagonach towarowych jadących ze Wschodu nie są wśród przemytników papierosów zbyt popularne, ale co jakiś czas służby celno-skarbowe w Podlaskiem na takie trafiają.
Jak wynika ze statystyk KAS, na przejściu kolejowym w Siemianówce ostatni tak duży przemyt odnotowano w listopadzie 2015 roku – w trzech wagonach z cementem znaleziono ponad 90 tys. paczek papierosów. Półtora roku temu na sąsiednim przejściu w Kuźnicy udało się, we wspólnej akcji ze Strażą Graniczną, udaremnić przemyt ponad 700 tys. paczek ukrytych w trzech kolejowych cysternach. W lutym ub.r. w Sokółce funkcjonariusze celno-skarbowi znaleźli 138 tys. paczek papierosów w skrytkach w wagonie z pelletem drzewnym.
„Mając świadomość, że grupy przestępcze mogą wykorzystać transport kolejowy do przerzutu nielegalnych papierosów, działamy również i w tym obszarze” – powiedział Maciej Czarnecki.
Zwykle tak duże transporty papierosów przemycane są jednak w ciężarówkach. W województwie podlaskim najczęściej są to ciężarówki jadące z Litwy, czyli przez wewnętrzną granicę UE. KAS zwraca uwagę, że nowe urządzenia montowane na przejściach kolejowych pozwalają na skuteczniejszą kontrolę. Przykładem są najnowsze inwestycje na przejściu Siemianówka – Świsłocz, gdzie m.in. ma powstać monitoring na odcinku 6-7 km.
PAP/RIRM