fot. PAP/Paweł Supernak

P. Müller: W Pomorskiem jako pierwsza powstanie obwodnica Brzezia

Obwodnica omijająca Brzezie będzie pierwszą w Pomorskiem z planowanych pięciu, które mają powstać w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic w całym kraju. W ciągu dwóch lat ten pięciokilometrowy odcinek będzie zrealizowany – mówił w Słupsku rzecznik rządu Piotr Müller.

Rządowy program 100 obwodnic, którego rozpoczęcie ogłosił w sobotę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, realizowany będzie w latach 2020-2030. Wartość inwestycji, które mają powstać, szacowana jest na 28 mld złotych.

Dziś rzecznik rządu poinformował w Słupsku na konferencji prasowej, że w Pomorskiem pierwsza z pięciu planowanych do budowy w województwie obwodnic będzie omijać Brzezie.

„Tam jest bardzo zaawansowany projekt. W tym roku będzie ogłoszony przetarg na realizację, w ciągu dwóch lat ten pięciokilometrowy odcinek będzie zrealizowany” – poinformował Müller.

Dodał, że w przypadku wpisanych do programu obwodnic Sztumu, Starogardu Gdańskiego, Słupska-Kobylnicy oraz Człuchowa, „dokumentacja pisana jest od zera”.

Jak mówił, Słupsk ma już obwodnicę w ciągu drogi S6 odciążającą ruch wschód-zachód, a dzięki programowi rządowemu zyska drugą obwodnicę Słupsk-Kobylnica.

„Słupsk jest jednym z wyjątków” – zaznaczył.

Rzecznik rządu podkreślił, że ta dodatkowa obwodnica w dużej mierze będzie pomagała Kobylnicy, ale też Słupskowi, odprowadzać ruch północ-południe. Budowa blisko 10-kilometrowego odcinka szacowana jest na ok. 300 mln złotych.

Docelowy przebieg obwodnicy Słupsk-Kobylnica, która ma iść w śladzie drogi krajowej nr 21, będzie ustalany w ciągu najbliższych lat – wskazał Müller. Ma to związek z uzyskaniem m.in. decyzji środowiskowych oraz uregulowaniem spraw związanych z wykupem gruntów i ewentualnymi protestami mieszkańców.

„W tym roku te procedury dotyczące przygotowania dokumentacji się rozpoczną. (…) Spodziewamy się, że sam przetarg na realizację zostanie ogłoszony w 2023 r.” – powiedział.

Budowa obwodnic będzie finansowana z pieniędzy Krajowego Funduszu Drogowego, prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Kolejnym źródłem wpływów do KFD są też pieniądze unijne.

PAP

drukuj