Min. Adamczyk: Szef IATA pogratulował podjęcia decyzji o budowie CPK
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego uzyskała poparcie IATA, która skupia światowych przewoźników lotniczych – mówił w sobotę w Brzesku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Minister Andrzej Adamczyk spotkał się z mieszkańcami Brzeska w ramach kampanii Prawa i Sprawiedliwości „Polska jest jedna”.
„Centralny Port Komunikacyjny, który opozycja odżegnuje od czci i wiary, wraz z towarzyszącym mu układem komunikacyjnym jest niezbędny, jest potrzebny. Uzyskał olbrzymie poparcie stowarzyszeń przewoźników lotniczych” – mówił minister podczas spotkania.
Szef resortu infrastruktury dodał, że ta inwestycja to odpowiedź na potrzebę integracji systemu komunikacyjnego państwa.
„Ruch lotniczy w Polsce rośnie w bardzo szybkim tempie. Przewiduje się, że ten rok to będzie 45 mln pasażerów. Jeszcze w 2007-2008 r. najbardziej śmiałe prognozy nie przewidywały takiego ruchu, a on według analityków nadal będzie się rozwijał. W Polsce potrzebny jest port komunikacyjny, który będzie hubem: dobrze położonym, patrząc z perspektywy dalekich tras, tras azjatyckich, który odpowie na potrzeby przewoźników” – powiedział dziennikarzom po spotkaniu Andrzej Adamczyk.
Minister dodał, że podczas Międzynarodowego Forum Transportowego w Lipsku miał okazję rozmawiać z szefem IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych), największej organizacji skupiającej przewoźników lotniczych, który – jak mówił minister – „pogratulował wszystkim tym, którzy podjęli bardzo odważną, ale potrzebną decyzję”.
Pytany o to, na jakim etapie są przygotowania do rozpoczęcia tej inwestycji, Andrzej Adamczyk powiedział, że pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild przygotowuje niezbędne dokumenty dotyczące lokalizacji inwestycji i dotyczące powołania spółki, która zajmie się realizacją.
Centralny Port Komunikacyjny ma być najważniejszym węzłem transportowym usytuowanym w centrum Polski (w gminie Baranów), z rozbudowaną siecią kolejową i nowym lotniskiem, które ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane, by obsłużyć około 100 mln osób. Ma powstać na około 3 tys. ha. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a port ma być budowany przez kolejne osiem lat, do końca 2027 r.
Podczas spotkania z mieszkańcami Brzeska minister podkreślił, że PiS realizuje obietnice zawarte w programie wyborczym.
„Polska niemocy mówiła, że nie da się uszczelnić systemu podatkowego” – powiedział Andrzej Adamczyk.
Jak podał, szacuje się, że za rządów poprzedników – PO i PSL – do budżetu państwa nie wpłynęło 260-280 mld zł należnych danin.
„Dzisiaj sejmowa komisja śledcza, mam nadzieję, zdefiniuje, potwierdzi i wskaże, za czyją przyczyną te procesy były możliwe i gdzie się podziało te bez mała 300 miliardów złotych” – dodał.
Andrzej Adamczyk powiedział również, że administracja skarbowa uszczelnia system, a efekt jest taki, że „ci, którzy uczciwie płacą podatki, wreszcie mają poczucie, że nie ma równych i równiejszych”.
Minister zapowiedział, że rząd w ramach programu remontów dróg lokalnych jeszcze w tym roku wesprze samorządy kwotą 1,3 mld zł, a będzie to zaledwie jedna trzecia całej kwoty przeznaczonej na ten cel.
Dodał, że dotychczas dofinansowanie budowy dróg lokalnych mogło wynosić do 50 proc., a będzie podwyższone do 80 proc. w zależności od dochodów gminy, żeby nawet najbiedniejsze samorządy mogły realizować inwestycje.
„To będą olbrzymie pieniądze” – mówił Andrzej Adamczyk.
„Dzięki tym funduszom musimy zbudować sieć dróg samorządowych alternatywną dla dróg krajowych” – powiedział minister.
Uczestnicy spotkania pytali m.in. o przebudowę drogi nr 75 z Brzeska do Nowego Sącza – „sądeczanki”.
„<<Sądeczanka>> ma zapewnione finasowanie w Programie Budowy Dróg Krajowych 2014-2023” – zapewnił minister.
Przypomniał, że GDDKiA przygotowała 26 wariantów przebiegu tej trasy, z których wybrano trzy. Zaapelował o porozumienie w tej sprawie między samorządami.
„Musimy znaleźć konsensus, musimy znaleźć porozumienie, w innym przypadku realizacja tej inwestycji nie jest możliwa, bez akceptacji przebiegu tej drogi przez samorządy” – mówił Andrzej Adamczyk.
PAP/RIRM