fot. PAP/Radek Pietruszka

P. Borys: bardzo duże zainteresowanie finansowaniem CPK

Zainteresowanie finansowaniem projektu Centralny Port Komunikacyjny jest bardzo duże – powiedział w czwartek prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys. Dodał, że nie widzi zagrożenia dla zgromadzenia wystarczającego finansowania dla CPK, również na rynku komercyjnym.

„W ostatnich 12 miesiącach, jako Polski Fundusz Rozwoju odbyliśmy kilkadziesiąt rozmów z instytucjami na całym świecie, finansującymi tego typu inwestycje. Są to fundusze infrastrukturalne, międzynarodowe instytucje finansowe, banki. I mogę chyba powiedzieć, że zainteresowanie finansowaniem tej inwestycji jest bardzo duże” – powiedział dziennikarzom Paweł Borys.

Jak dodał, obecnie, tego typu projekty infrastrukturalne cieszą się dużym zainteresowaniem.

„Nie widzimy tutaj ryzyka do tego, aby zgromadzić wystarczające finansowanie – również na rynku komercyjnym – dla tego projektu w postaci kredytów, ale też kapitału własnego. Oczywiście też jako PFR, część finansowania chcemy dostarczyć” – wskazał.

W ocenie szefa PFR, budowa lotniska, a później jego eksploatacja będzie realizowana z pomocą finansowania dłużnego, kapitałowego.

„Oczywiście, przy udziale też Skarbu Państwa, które będzie wnosiło zapewne pewne składniki aktywów, być może chociażby w postaci gruntów” – dodał.

Centralny Port Komunikacyjny ma być usytuowany między Łodzią a Warszawą, na jego lokalizację wskazywano Stanisławów w gminie Baranów, koło Grodziska Mazowieckiego.

Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

Budowa nowego portu jest konieczna, w związku z tym, że warszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Przepustowość lotniska w Warszawie jest na wyczerpaniu i w związku z dynamicznie rosnącym ruchem lotniczym w regionie, w następnych latach nie będzie w stanie go obsłużyć. W 2017 r. port obsłużył 15,72 mln pasażerów, o 22 proc. więcej niż w 2016 r. W pierwszym półroczu tego roku port obsłużył ok. 8 mln pasażerów.

PAP/RIRM

drukuj