„Z Ojczyzny Jezusa „


Pobierz Pobierz

Pokój i Dobro!


W pierwszą niedzielę lipca, w sanktuarium Dominus Flevit na Górze Oliwnej, franciszkanie z Kustodii Ziemi Świętej rozpoczęli kapitułę kustodialną. Na kapitułę, które odbędzie się od 4 do 15 lipca, w klasztorze Najświętszego Zbawiciela w Jerozolimie, zgromadziło się 45 przedstawicieli 290 braci z Kustodii, pochodzących z różnych stron świata. Podczas kapituły na kolejne trzy lata zostaną wybrani bezpośredni współpracownicy kustosza Ziemi Świętej, czyli jego zastępca, wikariusz kustodialny oraz sześciu dyskretów, czyli definitorów lub radnych, którzy reprezentują w zarządzie 6 grup językowych podkreślających międzynarodowy charakter wspólnoty braci.

Logo, czyli graficzny znak kapituły kustodialnej jest syntezą świadectwa charakteryzującego franciszkańską misję na Bliskim Wschodzie. Krzyż nawiązujący w formie do krzyża św. Damiana z Asyżu, przypomina misyjne powołanie i wezwanie do zaangażowania się w odbudowę Domu Bożego. Międzynarodowość Kustodii obrazują różnokolorowe dłonie. W centralnym punkcie dominuje dłoń czerwonego koloru, która symbolizuje Jezusa Chrystusa, ukrzyżowanego w Jerozolimie. Na Zmartwychwstałym Panu ma być budowana jedność wspólnoty kustodialnej oraz owocność naszego apostolatu i misyjności. Inkulturację z narodami, którym służą bracia wyrażają nakładające się na siebie dłonie, tworzące znak krzyża, źródło zbawienia i pokoju. Otwarte dłonie są również symbolem gotowości przyjęcia darów Ducha Świętego. W krzyżu objawiła się światu tajemnica miłosierdzia Bożego i moc Jego przebaczającej miłości, która jest wezwaniem do osobistego nawrócenia oraz do niesienia pojednania całemu światu.

Przewodnie tematy refleksji zostały wyznaczone w dokumencie Instrumentum laboris zatytułowanym: „”Będziecie moimi świadkami” (Dz 1,8). Nosiciele daru Ewangelii w Ziemi Świętej”. Obrany temat jest realizacją programu Zakonu Braci Mniejszych i wcielaniem w życie wytycznych kapituły generalnej celebrowanej w 2009 roku pod hasłem: „Głosiciele Słowa Bożego na całym świecie”. Misyjny charakter Zakonu Braci Mniejszych jest odpowiedzią na Chrystusowe wezwanie do głoszenia światu Dobrej Nowiny. Ze świętego miasta Jerozolimy Pan Jezus wysłał swoich apostołów i uczniów na cały świat jako świadków i głosicieli ewangelii. Również św. Franciszek z Asyżu, wierny naśladowca Chrystusa, rozesłał swoich braci w misyjnej posłudze. Podobnie jak osiemset lat temu, także dzisiaj świat potrzebuje autentycznych świadków ewangelii, którzy głoszą to czym najpierw żyją.

W dokumencie programowym kapituły kustodialnej zostały przedstawione trzy punkty będące bazą braterskiej refleksji. Pierwszym etapem będzie odpowiedź, jak mamy żyć darem ewangelii w Ziemi Świętej. Bracia z Kustodii są świadomi, iż nie mogą ewangelizować innych zanim sami nie uczynią z daru ewangelii szkoły osobistego i wspólnotowego życia. W praktyce oznacza to, że tożsamość zakonników i całych wspólnot musi opierać się na Słowie Bożym oraz na naszej posłudze w sanktuariach, będących otwartą księgą tzw. „Piątej Ewangelii”. Być w Ziemi Świętej jest przywilejem, który zobowiązuje do codziennego, żywego kontaktu z objawionym Słowem Boga przez liturgię godzin, medytację tekstów Pisma Świętego w Lectio Divina oraz udziałem w peregrynacjach do sanktuariów Naszego Odkupienia. Nazywając się „braćmi mniejszymi” wyrażamy dwie fundamentalne cechy naszego ewangelicznego powołania: braterstwo i mniejszość. Jest to powrót do pierwotnej inspiracji otrzymanej w dziedzictwie od samego Ojca Franciszka, który swoich braci nazwał, braćmi mniejszymi. W tej nazwie bowiem kryje się to, co z Ewangelii leżało Franciszkowi najbardziej na sercu, czyli miłowanie się jak bracia i wybieranie dla siebie ostatniego miejsca. „Być poddanymi wszelkiemu ludzkiemu stworzeniu ze względu na Boga” (1 Reg 16,6), to zasada jaką Biedaczyna z Asyżu wskazuje tym, którzy udają się na misje, zwłaszcza pośród saracenów, czyli muzułmanów. Jest to zachęta do głoszenia Chrystusa przede wszystkim przykładem ewangelicznego życia.

Drugim punktem kapitulnej refleksji będzie próba odpowiedzi, jak dzielić się darem ewangelii w Ziemi Świętej. Brat mniejszy posługujący w Kustodii ma bardzo duże pole działania w tak zwanej misji „ad gentes”. Pierwszą formą dzielenia się ewangelią otrzymaną w darze jest posługa pielgrzymom oraz animacja Miejsc Świętych, które strzeżemy w imieniu Kościoła dla wszystkich pragnących spotkać Chrystusa w jego ojczystej ziemi. Drugim sposobem bycia ewangelizatorami jest praca duszpasterska wśród lokalnych wiernych we wspólnotach parafialnych oraz szkołach. Dzielimy się ewangelią ponadto w licznych inicjatywach ekumenicznych oraz dialogu międzyreligijnym poprzez otwarte kontakty z żydami i muzułmanami.

Trzecim tematem zaproponowanym przez Instrumentum laboris jest wierność naszej wielowiekowej obecności na Bliskim Wschodzie. Bracia z Kustodii są obecni w sześciu krajach Bliskiego Wschodu, które stanowią spuściznę historii objawienia Starego i Nowego Przymierza oraz rozkwitu apostolskiego Kościoła Jezusa Chrystusa. Cały ten rejon, składający się z takich krajów jak: Izrael, Autonomia Palestyńska, Jordania, Syria, Liban, Egipt i Cypr można więc słusznie nazywać Ziemią Świętą. Franciszkańska Kustodia sprawuje opiekę nad 50 sanktuariami, prowadzi 25 parafii, 14 szkół, 4 domy starców, 5 domów pielgrzyma, 3 instytucje naukowe, 2 wydawnictwa oraz wiele innych inicjatyw. Największym problemem Kustodii jest obecnie kadra personalna. Odziedziczyliśmy bardzo liczne i chlubne dzieła z przeszłości, ale do ich prowadzenia potrzeba nowych misjonarzy, współpracowników, wolontariuszy. Kapituła będzie musiała rozpoznać jakie kroki należy podjąć, by realizować kreatywną wierność w naszej misji.

Podstawą kapitulnych dyskusji będzie nie tylko programowy dokument Instrumentum laboris lecz również relacje wizytatora generalnego, kustosza i braci odpowiedzialnych za główne sektory życia Kustodii, jak formacja, ewangelizacja, troska o Miejsca Święte czy ekonomia. Obradując w Jerozolimie bracia kapitulni będą mieli okazję do wspólnej modlitwy w ważniejszych sanktuariach Świętego Miasta. Po nawiedzeniu Dominus Flevit na rozpoczęcie kapituły w programie przewidziana jest liturgia pokutna w bazylice Konania w Getsemani, celebracja w Wieczerniku, pierwszej siedzibie braci franciszkanów w Ziemi Świętej oraz adoracja eucharystyczna w monasterze sióstr klarysek. W czasie kapituły spotka się z braćmi abp Antonio Franco, nuncjusz apostolski w Izraelu i delegat na terytoria palestyńskie, abp Fouad Twal, łaciński patriarcha Jerozolimy oraz o. José Rodríguez Carballo, min. generalny Zakonu Braci Mniejszych. Prace kapituły zakończy 15 lipca, w uroczystość dedykacji bazyliki Anastasis, koncelebrowana eucharystia przy Bożym Grobie.

W niedzielnej ewangelii Pan Jezus wezwał nas do ufnej modlitwy: „Żniwo jest wprawdzie wielkie, ale mało robotników. Proście więc Pana żniwa, aby wysłał robotników na swoje żniwo” (Łk 10, 2). Zechciejmy wesprzeć prace kapituły kustodialnej naszą modlitwą o dary Ducha Świętego dla braci oraz o trafną interpretację Bożej woli dla franciszkańskiej obecności w Ziemi Świętej. Tym felietonem żegnam się z słuchaczami i słuchaczkami Radia Maryja i mówię do usłyszenia, jeśli taka będzie Boża wola, po wakacyjnej przerwie.


o. dr Jerzy Kraj
drukuj