fot. sxc.hu

Zmiany w programie inwestycji kolei do 2015 roku

Na kolei zostanie zaktualizowany program inwestycji do 2015 roku. Rząd przyjął plan z sześcioma projektami, który zostanie zgłoszony do konkursu finansowanego przez Unię Europejską. W planach jest między innymi remont torów oraz podniesienie prędkości pociągów. Koszt innowacji to ponad 10 miliardów złotych.

To już następny plan ulepszenia sytemu kolejowego w Polsce. W zamiarze jest przebudowanie m.in. tras: Wrocław – Poznań, Warszawa – Poznań oraz Warszawa – Grodzisk Mazowiecki. Inwestycje mają również na celu podniesie prędkości pociągów – towarowych do 120 km/h, a osobowych do 160km/h, choć początkowo miały być zwiększone do 200km/h. Wcześniejsze zmiany nie przyniosły zbyt wielu korzyści szczególnie dla pasażerów.

Brak połączeń, opóźnienia pociągów sprawiają, że zmniejsza się ilość podróżujących koleją. Od pięciu lat liczba pasażerów spadła o połowę, a tylko w ostatnim czasie PKP Intercity straciła milion pasażerów. Od dłuższego czasu planowane są innowacje finansowane ze środków Unii Europejskiej. Jednak jak zauważa Czesław Warsewicz, były prezes PKP Intercity środki zamiast być wykorzystywane są marnowane.

Przy maksymalnym wykorzystaniu rozpoczętych projektów ilość straconych środków wyniesie 4-6 mld i znając brak determinacji i wykonawstwo, strata tych niewykorzystanych może sięgnąć nawet 10 miliardów – wskazuje Czesław Warsewicz, były prezes PKP Intercity.

Koszt inwestycji to ponad 10 mld zł., z czego blisko 7,5 mld zł. będzie finansowana ze środków UE, a reszta ze środków krajowych i własnych PKP. W sugestii byłego prezesa PKP w całej inwestycji nie mówi się, że jest to tak naprawdę walka o to, aby jak najmniej stracić z uzyskanych funduszy, a nie wykorzystać. Jak zauważa w całym systemie kolejowym najważniejszym elementem jest pasażer.

Pasażer jest najważniejszy. On chce szybko i komfortowo dotrzeć do celu, a my mamy obowiązek, by ta usługa taka była. Ona nie jest dla kolejarza, ani dla prezesa czy pracowników ona jest dla pasażerów – wskazał Czesław Warsewicz, były prezes PKP Intercity.

Niestety w programach inwestycji i zmianach na kolei coraz częściej zapomina się o tym, co najważniejsze, czyli o człowieku.

 

 

TV Trwam News/RIRM

drukuj