Zakopane nie chce prywatyzacji PKL S.A.
Nad stanowiskiem ws. prywatyzacji spółki Polskie Koleje Linowe S.A. będą głosować dziś radni miasta Zakopanego.
Ministerstwo Skarbu Państwa od ponad roku prowadzi działania mające na celu sprzedaż PKL S.A.
„Nie ma uzasadnienia ekonomicznego, aby sprzedawać firmę, która doskonale prosperuje a także cały czas inwestuje” – stwierdził Jerzy Zacharko, przewodniczący Rady Miasta Zakopanego. Górale traktują kolejkę jako dobro narodowe.
Ustawa o Zachowaniu Narodowego Charakteru Strategicznych Zasobów Naturalnych Kraju zakłada, że zasoby parków narodowych nie podlegają prywatyzacji. 28 czerwca 2011 roku radni przyjęli już pierwszą uchwałę w tej sprawie.
– Jesteśmy przeciwni prywatyzacji PKL S.A. (…) Najbardziej obawiamy się tego, że znajdą się one w obcych rękach, że nie będą już Polskie – akcentował Jerzy Zacharko.PiS proponuje konkretne rozwiązania ustawowe, które zakładają, że Skarb Państwa nabyłby w oparciu o środki z tzw. funduszu kolejowego wszystkie akcje PKL S.A. i przekazał je samorządowi woj. małopolskiego. Na poparcie tych przepisów liczy były burmistrz Zakopanego Piotr Bąk.
-Nie jest to jakiś pomysł zupełnie z księżyca, tylko jest on wzorowany na projekcie ustawy rządowej. Rząd ma taką propozycję dotyczącą spółki PKP S.A. „Szybka kolej miejska w trójmieście spółka z.o.o. z siedzibą w Gdyni.” i takie rozwiązanie przez rząd zostało zaproponowane. My w tym wypadku chcemy, aby to rozwiązanie ustawowe zostało wykorzystane na naszym terenie. (…) Rada Miasta Zakopanego będzie w tej sprawie zajmować swoje stanowisko, przypuszczam, że na pewno poprze tą inicjatywę – powiedział Piotr Bąk.Polskie Koleje Linowe to dziewięć kolejek linowych (w tym na Kasprowy Wierch i Gubałówkę) i siedem wyciągów narciarskich. Firma zatrudnia ponad 200 pracowników.
Wypowiedz Jerzego Zacharko
Wypowiedź Piotra Bąka
RIRM
Stanowisko Nr 7
Rady Miasta Zakopane
w sprawie: prywatyzacji przedsiębiorstwa Polskie Koleje Linowe S.A.
podjęte na XXXIII Sesji Rady w dniu 29 października 2012 roku
Rada Miasta Zakopane na sesjach w dniach 28 czerwca 2011 r. i 9 sierpnia 2012 roku przyjęła stanowiska wyrażające zdecydowany sprzeciw wobec zamiarów prywatyzacji PKL S.A. Obawy radnych wynikają w szczególności z istnienia ryzyka, że w przypadku realizacji modelu prywatyzacji ogłoszonego przez PKP S.A. zapis na wszystkie oferowane do sprzedaży akcje po najwyższej cenie złoży inwestor branżowy zainteresowany wrogim przejęciem PKL S.A. W takim przypadku dojdzie oczywiście do realizacji krótkoterminowego celu PKP S.A. (maksymalizacji ceny), ale ze szkodą dla strategicznych interesów PKL S.A. oraz żywotnych interesów społeczności lokalnej.
Rada Miasta Zakopane z nadzieją przyjmuje inicjatywę posła Andrzeja Adamczyka z Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości zmierzającą do uchwalenia ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o Funduszu Kolejowym. Projekt zakłada, że Skarb Państwa, nabędzie ze środków Funduszu Kolejowego wszystkie akcje spółki Polskie Koleje Linowe S.A. Następnie z dniem nabycia, akcje spółki Polskie Koleje Linowe S.A. podlegać będą z mocy prawa nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz samorządu Województwa Małopolskiego. Projekt posła Adamczyka wzorowany jest na rządowym projekcie ustawy dotyczącym komercjalizacji i prywatyzacji spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni, która podobnie jak PKL S.A. jest spółką córką PKP S.A.
Uchwalenie przygotowanego projektu ustawy pozwoli na utrzymanie akcji PKL S.A. w polskich rękach. Apelujemy do parlamentarzystów z naszego regionu o poparcie inicjatywy zgłoszonej przez posła Andrzeja Adamczyka. Prosimy o odrzucenie podziałów politycznych i zaangażowanie się w tę sprawę niezależnie od przynależności partyjnej i klubowej.
Apelujemy do pana Premiera, Rządu RP i właściwych ministrów o wstrzymanie prywatyzacji PKL S.A. i poważne potraktowanie przygotowanego projektu ustawy. Wierzymy, że Polskie Koleje Linowe mogą liczyć na taką samą przychylność Rady Ministrów jak Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, a to co możliwe nad Bałtykiem będzie także możliwe w Tatrach.
Prosimy także inne samorządy i organizacje społeczne o wsparcie przygotowanego projektu i solidaryzowanie się ze stanowiskiem Rady Miasta Zakopane.
Przewodniczący Rady
Jerzy Zacharko