fot. twitter.com

Wrocław: Wyruszył mobilny baner z napisem „Death Camps Were Nazi German”

Mobilny, podświetlany billboard z napisem „Death Camps Were Nazi German” wyruszył w środę z Wrocławia do Niemiec, Belgii i Wielkiej Brytanii. Akcja jest protestem przeciwko używaniu przez zagraniczne media sformułowania „polskie obozy koncentracyjne”.

Billboard, który zamontowano na lawecie ciągniętej przez samochód osobowy, powstał m.in. z inicjatywy Fundacji Tradycji Miast i Wsi.

Idea naszej akcji jest prosta. Żądamy prawdy historycznej, jesteśmy przeciwnikami używania zwrotu <<polskie obozy koncentracyjne>>, który teraz nagminnie używany jest w zachodnich mediach” – powiedział w środę we Wrocławiu dziennikarzom Dawid Hallmann z Fundacji Tradycji Miast i Wsi.

Pomysł na akcję „German Death Camps” narodził się w 2015 r.

Na portalu Wykop społeczność internetowa postanowiła zaprotestować przeciwko zwrotom <<polskie obozy koncentracyjne>>. Został ogłoszony konkurs na projekt graficzny billboardu i wygrał ten, który dziś wyjedzie z Wrocławia do Niemiec” – powiedział Hallmann.

Billboard pojedzie do Mainz, Wiesbaden, Bonn, a następnie do Brukseli, Londynu, by ostatecznie w niedzielę dotrzeć do Cambridge. Organizatorzy akcji chcą zatrzymać się m.in. pod siedzibą ZDF w Wiesbaden.

Hallmann przypomniał, że w grudniu 2016 r. niemiecka telewizji publiczna ZDF przegrała proces za użycie określenia „polskie obozy zagłady Majdanek i Auschwitz”.

Telewizja miała przeprosić więźnia Auschwitz Karola Tenderę za to sformułowanie. Naszym zadanie nie zastosowała się do wyroku sądu, bo przeprosiła w bardzo pokrętny sposób” – powiedział Hallmann.

Na billboardzie o rozmiarach 3×6 m widnieje brama obozu Auschwitz, w która wpisano kontur jednoznacznie kojarzący się z postacią Adolfa Hitlera. Obok grafiki widnieją napisy „Death Camps Were Nazi German” oraz „ZDF Apologize!”.

PAP/RIRM

drukuj