Wielkie pieniądze na reklamę w mediach

260 mln zł – tyle wydało w latach 2010-14 na reklamę w mediach 12 ministerstw. Raport w tej sprawie opublikował Instytut Jagielloński, a jego wyniki przytacza portal internetowy niezalezna.pl.

Najwięcej funduszy publicznych trafiło do stacji telewizyjnych. Aż 49 z 79 mln zł przeznaczono na reklamę w TVP. Prywatna grupa TVN otrzymała prawie 14 mln, a Polsat – 8,5 mln. Środki publiczne wpłynęły także do telewizji zagranicznych, m. in. amerykańskiej stacji informacyjnej CNN oraz arabskiej telewizji Al.-Dżazira.

Do prasy z ministerstw trafiły 23 mln zł. Najwięcej zarobiła spółka Agora, wydająca m.in. Gazetę Wyborczą. Wśród rozgłośni radiowych najwięcej za ministerialne reklamy dostała francuska grupa, która jest właścicielem m.in. Radia Zet.

Poseł Anna Sobecka, wiceprzewodnicząca sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu mówi, że publiczne pieniądze stanowiły dla mediów wsparcie, m.in. do ciągłych ataków na Prawo i Sprawiedliwość.

Oczywiście mają tę świadomość, że skończy się to finansowanie reklam, które były – że tak powiem – sponsorowaniem samej stacji i wydawnictw. Jak nie wiadomo o co chodzi, to zawsze chodzi o pieniądze i tu nie chodziło o dobro Polaków, o dobro Polski, ale tu chodziło o pieniądze, utrzymywanie tych właśnie pieniaczy prasowych i telewizyjnych, którzy by atakowali Prawo i Sprawiedliwość za pomysły, za program, za wszystko – wskazuje poseł Anna Sobecka.

Dodatkowo 40 mln zł otrzymały domy mediowe, jednak nie wiadomo do jakich stacji i gazet trafiły te pieniądze. W mediach reklamowały się też spółki Skarbu Państwa, jednak tylko nieliczne z nich chcą ujawnić kwoty przeznaczone na ten cel. Jak podaje niezalezna.pl – PKO BP na promocję w tygodnikach tylko w 2013 r. wydało 22 mln zł.

RIRM

drukuj