fot. PAP/Andrzej Rybczyński

Weszła w życie ustawa ws. śródlądowych dróg wodnych

Weszła w życie ustawa ratyfikująca konwencję AGN. Chodzi o porozumienie w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym. Dokument został przygotowany przez Organizację Narodów Zjednoczonych.

Nowe przepisy umożliwią pozyskiwanie unijnych środków na inwestycje służące poprawie żeglowności na rzekach.

Obecnie większość transportu w Polsce odbywa się drogą lądową, a jedynie 0,4 proc. odbywa się drogą wodną. Tymczasem unijne zobowiązania zakładają, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu.

Przeniesienie transportu drogowego na drogi wodne przyniesie Polsce wiele korzyści ocenia poseł Jerzy Wilk, z sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

– Jest to zalecane i bardziej ekologiczne. Wpuszczanie takiej ilości tirów na nasze drogi spowoduje ich zniszczenie i większe zanieczyszczenie powietrza. Wiele mówi się teraz o smogu, który jest tworzony także przez pojazdy mechaniczne. Przeniesienie kilku procent tych ładunków na rzeki dałoby duże korzyści dla naszego kraju – podkreślił Jerzy Wilk.

Sieć ujęta w Konwencji AGN podzielona jest na 9 głównych wodnych ciągów transportowych o długości ponad 27 tys. km i łączy porty 37 krajów europejskich.

Przez Polskę przebiegają trzy międzynarodowe szlaki wodne.

RIRM

drukuj