twitter.com/MGMiZS_GOV_PL

W Szczecinie obradował Konwent Morski

Przedstawiciele branży morskiej z całego wybrzeża w Szczecinie na Konwencie Morskim dyskutowali o przyszłości polskiej gospodarki morskiej. Istotnym sygnałem do nowych inwestycji ma być przeładowanie w tym roku 100 milionów ton ładunków przez polskie porty.

Sobotnie wydarzenie, to już szóste spotkanie Konwentu Morskiego.

W założeniach przyjęliśmy sobie, że konwent ma być tym ciałem nadzorczym. Kierunkującym wszelkie działania w zakresie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w zakresie już teraz całej gospodarki wodnej – mówił minister Marek Gróbarczyk, szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Wyzwań, jakie stoją przed rządem, nie brakuje. Tym bardziej, że przez lata gospodarka morska była systematycznie niszczona – podkreślał Andrzej Łuc, prezes Portu Morskiego Police.

Rząd Prawa i Sprawiedliwości dąży do tego, aby dzięki temu, że powstało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej gospodarka morska znów wróciła na normalne tory. Do tego, aby państwo polskie zauważyło to, że ma linię brzegową, że ma porty, które się dynamicznie rozwijają. My jako środowisko związane z gospodarką morską cieszymy się z tych wszystkich inwestycji, które tak dynamicznie powstają w naszym regionie zachodniopomorskim – wskazywał prezes Portu Morskiego Police.

Chodzi tu nie tylko o odbudowę konkurencyjności polskich portów, ale też o transport rzeczny. Przełomową inwestycją dla sektora gospodarki morskiej będzie pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra oraz budowa przekopu Mierzei Wiślanej.

Istotnym sygnałem do nowych inwestycji ma być także przeładowanie w tym roku 100 milionów ton ładunków przez polskie porty w Szczecinie, Świnoujściu, Gdańsku i Gdyni.

Gospodarka morska, w dużym skrócie oczywiście, to są porty, to jest flota, to są stocznie. To wszystko jest materią, ale w tej gospodarce najistotniejszym elementem jest człowiek, są ludzie tej branży. Konsolidacja tego intelektu, pod szczytną ideą jaką jest Konwent Morski, jest jak najbardziej słuszna – zaznaczył Andrzej Strzeboński, prezes Stoczni Szczecińskiej.

List do zebranych na Konwencie ekspertów skierował prezydent Andrzej Duda, który wskazał na znaczenie gospodarki morskiej sto lat po odzyskaniu przez Polskę niepodległości.

Wskazując, że ta perspektywa rozwoju gospodarki morskiej jest szerzej wpisana w Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Szczególnie jest ważna na Pomorzu, ale jest ważna z perspektywy całej ogólnopolskiej gospodarki – akcentował Paweł Mucha, sekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta RP.

Od początku powstania Konwentu Morskiego jego przewodniczącym jest kapitan żeglugi wielkiej Zbigniew Sulatycki, który w sobotę na drugiego wiceprzewodniczącego Konwentu mianował Pawła Brzezickiego, zarządcę komisarycznego Polskiej Żeglugi Morskiej.

Chciałem serdecznie pogratulować komisarzowi Polskiej Żeglugi Morskiej za to, że przyjął funkcję bardzo odpowiedzialną, mianowicie drugiego wiceprzewodniczącego Konwentu. Jednocześnie zgodził się prowadzić ten zespół programowy, który zaproponowałem – mówił kpt. Zbigniew Sulatycki, przewodniczący Konwentu Morskiego

Konwent Morski został utworzony z inicjatywy ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w grudniu 2016 roku. To forum eksperckie zrzeszające ludzi morza, między innymi prezesów spółek morskich, wykładowców, kapitanów i rybaków.

TV Trwam News/RIRM


[GALERIA] VI Konwent Morski w Szczecinie – fot. PAP/Marcin Bielecki

drukuj